جمعه 10 فروردین 1403

کم شدن خطای انسانی در تصادفات با تشخیص خواب‌آلودگی رانندگان

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
کم شدن خطای انسانی در تصادفات با تشخیص خواب‌آلودگی رانندگان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تشخیص سطح هوشیاری و خواب آلودگی رانندگان توسط رادارهای موج میلیمتری یکی از راه‌کارهای جهانی برای کاهش تصادفات است. این فناوری با حمایت گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بومی‌سازی می‌شود. پروژه پیشنهادی به منظور تشخیص خواب‌آلودگی راننده و ایجاد آلارم صوتی درنظر گرفته شده است که در انواع خودروها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این فناوری در خودروهایی که بیش از یک مسافر حمل می‌کنند مانند اتوبوس‌ها و تاکسی‌های بین شهری، یا خودروهایی که بار حمل می‌کنند (کامیون ها، نیسان وانت ها و غیره) بسیار حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر، خواب‌آلودگی رانندگان یکی از دلایل اصلی تصادف در جاده‌ها بوده است که می‌تواند منجر به صدمات جسمی شدید، مرگ و میر و خسارات اقتصادی قابل توجهی شود.

به گفته شهاب خدامرادی دبیر گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان در سرتاسر دنیا تلاش کرده‌اند که با استفاده از روشهای گوناگون، سطح هوشیاری راننده را تشخیص دهند و در هنگام تشخیص خواب آلودگی، به نحوی توسط خودرو از احتمال رخداد تصادف کم کنند.

وی افزود: اقدامات جهانی برای کاهش این مخاطرات، «تشخیص خواب آلودگی با استفاده از تحلیل حالت رانندگی»، «تشخیص خواب آلودگی با استفاده از مانیتور مردمک چشم»، «تشخیص خواب‌آلودگی با استفاده از مانیتور ضربان قلب و نرخ تنفس راننده» است.

دبیر گروه هوشمندسازی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: خواب آلودگی باعث کاهش زمان واکنش می‌شود، هوشیاری را کاهش می دهد و پردازش اطلاعات را مختل می‌کند. بررسی ها نشان داده است که خواب آلودگی یکی از دلایل اصلی تصادفات رانندگی است، با این حال بسیاری از افراد که تصادف می‌کنند، دلیل این اتفاق را خواب‌آلودگی گزارش نمی‌دهند. خودروهایی که مجهز به تکنیک های جلوگیری از خواب آلودگی هستند، تا 70 درصد کاهش تصادف ناشی از خواب آلودگی داشته اند.

وی همچنین بیان کرد: این پروژه جهانی که در نیا کاربرد فراوانی دارد در ایرن هم به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فناوری ریاست جمهوری و با اتکا به توان شرکت های دانش بنیان؛ ایران ساخت می شود تا در اختیار مدیران این حوزه قرار گیرد و میزان تصادفات رانندگی به دلیل خواب آلودگی کاهش یابد.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید کاهش تصادفات تصادفات خواب تشخیص این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است