یک‌شنبه 22 مهر 1403

کودکان کار در قزوین باید از طرح‌های حمایتی و اجتماعی برخودار شوند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کودکان کار در قزوین باید از طرح‌های حمایتی و اجتماعی برخودار شوند

قزوین - ایرنا - مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین گفت: کودکان کار در استان بیش از آنکه جمع آوری شوند، باید از طرح‌های حمایتی و اجتماعی برخوردار شده و برای توانمندسازی آنها اقدام گردد.

مریم بیدخام روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب این طرح‌های حمایتی، تیم تخصصی بهزیستی به مکان‌های حضور کودکان کار مراجعه می‌کند و ضمن برقراری رابطه دوستانه و حرفه‌ای از طرح‌های حمایتی صحبت به میان می‌آورد.

وی اضافه کرد: در ادامه با شناسایی دقیق مشخصات کودک و خانواده او، باید اقدامی صورت بگیرد تا کودکان برای حضور داوطلبانه در مراکز حمایتی تشویق شده و بعدها با توجه به شرایط جسمی، روحی و روانی از حمایت‌های لازم برخوردار شوند.

بیدخام با بیان اینکه برای هر کودک کار باید با توجه به نوع شرایط روحی، جسمی، روانی و معنوی اقدام کرد، گفت: اگر لازم باشد، یک مددکار به شیوه حرفه‌ای و تخصصی با کودکان کار مصاحبه کرده و پس از شناسایی نیازمندی‌های او، شرایط دریافت خدمات و بسته‌های حمایتی را تدوین کند.

این مسؤول بیان داشت: اگر در مشاهده وضعیت ظاهری کودک کار مشخص شد که نیاز به اقدامات بهداشتی وجود دارد، لازم است که یک پرستار معاینات تخصصی را انجام داده و برای اقدامات بعدی شرایط انتقال وی به مراکز درمانی را فراهم نماید.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قزوین تصریح کرد: مددکار بهزیستی با راهنمایی کودک و مراجعه به محل سکونت وی، شرایط اجتماعی و فرهنگی والدین کودک را بررسی کرده و نتایج را برای اقدام بعدی به مرکز گزارش می‌دهد.

بیدخام خاطرنشان کرد: از آنجا که کودکان کار شرایط رشد سالم و طبیعی در ابعاد معنوی را همانند دیگر همسالان خود از دست داده‌اند، لازم است که برنامه‌های فرهنگی و معنوی متناسب با سن آنها در دستور کار قرار گیرد و برای رشد و بالندگی آنها اقدام شود.

استان قزوین دارای 217 کودک کار است که از این میان 85 درصد پسر و 15 درصد دختر هستند.

*س_برچسب‌ها_س*