دوشنبه 28 خرداد 1403

"کوی گلستان" محله‌ای محروم در قلب شهر سبزوار

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
"کوی گلستان" محله‌ای محروم در قلب شهر سبزوار

محله کوی گلستان سبزوار با جمعیتی حدود سه هزار نفر یکی از محلات مرکزی این شهر و در ضلع غربی خیابان اسرار جنوبی قرار دارد که ساکنان آن از حداقل امکانات رفاهی و بهداشتی و خدمات شهری محروم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ محله کوی گلستان سبزوار در کنار مشکلات ساختاری به لحاظ کالبدی و فیزیکی از برخی خدمات شهری، رفاهی و تفریحی همچون مراکز فرهنگی، بهداشتی، فضای سبز و بازی کودکان بی بهره است.

نبود مدیریت واحد شهری و دفاتر تسهیل گری، اجرای طرحهای بازآفرینی در محله کوی گلستان سبزوار را با وقفه چندین دهه‌ای مواجه کرده که پیامد آن تهدیدهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در این منطقه مرکزی شهر سبزوار بوده است.

یکی از پتانسیل‌های بی نظیر محله کوی گلستان، ماندگاری و احیای مشاغل سنتی سبزوار همچون خراطی، رنگرزی، چوب بری، بافندگی، ساخت ادوات کشاورزی و وسایل منزل در این منطقه است که به دستان ماهر و کارآمد اهالی این محله تولید می‌شود با این حال این محله اقتصاد محور با گذشت سالیان زیاد همچنان درگیر مشکلات فراوان فرهنگی اجتماعی و بهداشتی است.

در سالهای گذشته برخی اقدامات مقطعی کالبدی و فیزیکی در این محله اجرا شده اما ورود مستقیم به این محله نیازمند طرحی مصوب است که این امر تاکنون محقق نشده است. همچنین هرگونه تغییر در این بافت قدیمی باید از نوع مشارکتی و راهبردی باشد که مشارکت اهالی را به همراه داشته و منجر به ارتقای شاخص‌های زیست‌پذیری و کیفیت زندگی شهروندان شود.

این محدوده از شهر نیاز جدی به ساخت مدرسه، مهدکودک، درمانگاه و پایگاه اورژانس اجتماعی دارد. تاکنون با هماهنگی شهرداری و فرمانداری سبزوار دو طرح کوتاه و بلندمدت برای اصلاح امور بهداشتی، ساماندهی شبکه جمع آوری فاضلاب، حل مشکلات گاز و برق، جمع آوری زباله، اصلاح معابر عمومی و ارائه آموزشهای فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار گرفته است.

مشکلات محله کوی گلستان احصا و در مرحله پیگیری قرار دارد

رئیس کمیسیون توسعه مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: محله کوی گلستان این شهر مشکلات مختلفی در حوزه‌های عمرانی، فضای سبز، حمل و نقل، ترافیک، خدمات شهری، حقوقی، اجتماعی و بهداشتی دارد.

حسین بروغنی با اشاره به بازدیدهای محله‌ای سطح شهر با حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهرداری، افزود: هفته اخیر در بازدید از محله گلستان مشکلات این محله احصا و در مرحله پیگیری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده این محله تجمیع آبهای سطحی است که در زمان بارش‌های شدید بیشتر معابرو برخی از منازل اهالی این محله دچار آبگرفتگی می‌شود.

رییس کمیسیون توسعه مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: تجمیع آبهای سطحی در دو منطقه کوی گلستان مشکلات فراوانی را برای اهالی آن ایجاد نموده که برای جلوگیری از این معظل، طرحی مطالعاتی توسط شهرداری به پایان رسیده و عملیات اجرایی و ایمنی بخش در این خصوص طی ماههای پایانی سال جاری وارد مرحله اجرایی می‌شود.

بروغنی افزود: همچنین وجود دکل‌های مخابرات واقع در قطعه فضای سبز ورودی کوی گلستان، نبود روشنایی کافی و عدم آسفالت برخی از معابر و کمبود فضای سبز چهره نامطلوبی در این محله ایجاد نموده که با مشارکت ساکنان این منطقه این مشکلات برطرف می‌شود.

سرای معمار زاده ظرفیتی برای رونق تجاری کوی گلستان

رییس کمیسیون توسعه مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: یکی از مشکلات حقوقی محله گلستان تعیین تکلیف سرای معمار زاده است که رفع این مشکل، رونق تجارت این محله را با وجود مشاغل سنتی سبزوار همچون خراطی، رنگرزی، چوب بری، بافندگی و ساخت ادوات کشاورزی شتاب می‌بخشد.

بروغنی افزود: سرای معمارزاده از جمله سراهای ارزشمند دوره قاجاریه است که در ردیف آثار ملی به ثبت رسیده و اختلاف شهرداری و رفع اختلافات مالکان سرای تاریخی معمارزاده با شهرداری، تملک این اثر تاریخی مشخص می‌شود.

توانمندسازی ساکنان کوی گلستان از طریق راه اندازی دفتر تسهیل گری

رییس کمیسیون توسعه مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر سبزوار گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری با همکاری ستاد بازآفرینی، راه اندازی دفاتر تسهیل گری در محله کوی گلستان با رویکرد توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان آن و کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش کیفیت زندگی است.

بروغنی با اشاره به موفقیت دفاتر تسهیل گری در ارتقای سطح توانمندی ساکنان دیگر مناطق حاشیه شهر سبزوار افزود: راه اندازی دفتر تسهیل گری در کوی گلستان ارتباط ساکنان این محله با مدیران را بیشتر و با ارائه آموزش‌های مختلف و مهارتی کیفیت زندگی شهروندان را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام /