سه‌شنبه 3 مهر 1403

گزارش | گام جدی قالیباف برای تحقق شفافیت آرا در مجلس

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
گزارش | گام جدی قالیباف برای تحقق شفافیت آرا در مجلس

به گفته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، با توجه به اظهار نظر امروز رئیس مجلس مبنی بر اعلام اسامی نمایندگانی که با وجود حضور در جلسات صحن، در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند، بخش فناوری مجلس موظف است تا از این پس اسامی را در سامانه مجلس منتشر کند.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه 3 مهر) در حالی به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد که یکی از دستورکارهای این نشست رسیدگی به کلیات طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه بود.

طبق روال معمول در بررسی طرح‌ها و لوایح در صحن، پس از بیان نقطه نظرات مخالفان و موافقان طرح مذکور، نوبت به رای‌گیری در صحن رسید. در این زمان رئیس مجلس از نمایندگان خواست تا در رای‌گیری مشارکت داشته باشند. طبق معمول نمایندگان پس از اعلام رئیس مجلس، حدود 30 ثانیه فرصت داشتند تا رای خود را درباره کلیات این طرح در سامانه رای‌گیری ثبت کنند.

اما علی‌رغم اینکه قالیباف زمان کافی برای مشارکت در انتخابات را به نمایندگان داده بود، 80 نفر از نمایندگان با وجود حضور در صحن مجلس، در رای‌گیری شرکت نکردند که همین مسئله واکنش تند رئیس مجلس را در پی داشت.

قالیباف خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان محترم توجه داشته باشند که از این رای‌گیری به بعد همکاران ما در حوزه فناوری حتما اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌ها مشارکت نمی‌کنند را در سایت اطلاع‌رسانی می‌کنند.

پس از اظهارات قالیباف به نمایندگان، برای برخی‌ها این سوال پیش آمد که آیا در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس این اختیار داده شده تا اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌ها شرکت نمی‌کنند را اعلام کند یا اینکه این اقدام قالیباف صرفاً در حد یک تذکر بوده تا نمایندگان را ترغیب به مشارکت در رای‌گیری‌ها در جلسات صحن کند.

علیرضا سلیمی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تسنیم، در این رابطه توضیح داد: بر اساس ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس انتظام و حفظ انضباط جلسات مجلس بر عهده هیئت رئیسه است که طبعاً در جلسات علنی رئیس مجلس متولی این امر است.

وی افزود‌: همچنین آیین نامه داخلی در ماده 88 خود این اختیار را به هیئت رئیسه مجلس داده تا ساعات غیبت نمایندگان در جلسات رسمی مجلس را محاسبه و در صورت صلاحدید آن را اعلان رسمی کند.

سلیمی تصریح کرد: بر همین مبنا، اعلان امروز آقای قالیباف به نمایندگان مبنی بر اعلام اسامی نمایندگانی که علی‌رغم حضور در جلسه علنی، در رای‌گیری‌ها مشارکت نمی‌کنند، کاملا یک موضوع قانونی بوده که در آیین نامه داخلی مجلس نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: بخش فناوری مجلس از این پس موظف است تا اسامی نمایندگانی که در رای‌گیری‌های جلسات صحن شرکت نمی‌کنند را در سامانه مجلس (پارلیران) به شکل شفاف اعلام کند.