شنبه 31 شهریور 1403

گسترش روانشناسی در فوتبال آلمان / در آلمان روان بازیکنان از فوتبال مهم‌تر است

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
گسترش روانشناسی در فوتبال آلمان / در آلمان روان بازیکنان از فوتبال مهم‌تر است

اخیراً روانشناسی در فوتبال آلمان مورد انتقاد قرار گرفته و کارشناسان خواهان افزایش توجه به این بخش شده‌اند.

به گزارش "ورزش سه"، صرف نظر از اینکه چه کسی برنده یا بازنده بازی‌های فوتبال است، فوتبال آلمان همیشه توجه ویژه‌ای به روانشناسی و موضوعات پیرامون آن در فوتبال داشته است.

توماس توخل، سرمربی آلمانی بایرن مونیخ، از مربیانی است که ارزش جنبه ذهنی و پاک بودن ذهن در فوتبال را می‌داند و بارها در مورد اهمیت روانشناسی در این ورزش صحبت کرده است.

حدود 5 درصد از ورزشکاران در ورزش‌های حرفه‌ای از افسردگی رنج می‌برند که تقریباً برابر با میانگین آن در بین جمعیت افراد در شاخه‌های دیگر است. فوتبال آلمان تراژدی رابرت آنکه و افسردگی و مرگ غم‌انگیز او را دیده است و بهتر از هر جای دیگری می‌داند که چقدر روانشناسی در فوتبال مهم است.

به تازگی افراد مهمی در مورد این مسئله اظهار نظر کرده‌اند و معتقد هستند که فوتبال آلمان باید بیشتر از گذشته به روانشناسی توجه کند و راه‌های جدیدی برای توسعه آن در باشگاه‌ها اضافه شود.

رنه پاش، یکی از برجسته‌ترین روانشناسان ورزشی آلمان، پیشنهاد کرده است که این بخش نیاز به «تغییر اساسی» دارد، زیرا «الگوهای فکری و رویکردهای قدیمی» فضای کمی برای نوآوری باقی گذاشته است. او معتقد است فوتبال تغییر کرده است و فشارها افزایش یافته است، بنابراین روانشناسی در فوتبال نیز باید تغییر کند.

یوهانا بلز، روانشناس ورزشی در مشهورترین دانشگاه ورزشی آلمان در کلن، از زمان کارش در آکادمی فوتبال کلن صحبت کرده و در مورد رویکرد جامع این باشگاه به روانشناسی ورزشی اظهار نظر کرده است.

بلز به دویچه وله گفت:«من با آکادمی‌های زیادی کار کرده‌ام و تجربیات زیادی در این زمینه دارم. درست است که توجه زیادی به این بخش می‌شود اما در برخی تیم‌ها یک روانشناس مسئول 10 آکادمی است که به نظرم این کار امکان‌پذیر نیست و غلط است.»

در آخر، کریستف هر، هماهنگ‌کننده روانشناسی در فدراسیون فوتبال آلمان، می‌گوید روانشناسی در فوتبال باید گسترش یابد. او در این مورد گفت:«یک مشکل دیگر در روانشناسی در فوتبال آلمان در حال حاضر این است که هنوز یک تصویر کلیشه‌ای و محافظه‌کارانه از کار روانشناختی در این سطح وجود دارد. به همین بسیار مهم است که کارمان را گسترش دهیم و آن را بیشتر از قبل تبلیغ کنیم.»

گسترش روانشناسی در فوتبال آلمان / در آلمان روان بازیکنان از فوتبال مهم‌تر است 2