سه‌شنبه 17 مهر 1403

گندم در اراضی دیم خراسان شمالی علیرغم نبود بارش موثر کشت شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گندم در اراضی دیم خراسان شمالی علیرغم نبود بارش موثر کشت شد

بجنورد - ایرنا - مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: گندمکاران استان دیمزارهای خود را علیرغم نبود بارش موثر از ابتدای فصل پاییز تاکنون به صورت «خشکه‌کاری» کشت کرده‌اند.

مهندس محمدنقی کاظمیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی مناطق سرد پایان مهر ماه پایان فصل کشت است، کشاورزان بعد از این تاریخ گندم را بدون بارندگی که همان خشکه کاری است کشت می کنند که با اولین باران سبز می شود.

وی اظهار داشت: در کشت معمولی کشاورزان بعد از اولین بارندگی زمین را آماده برای کشت می کنند و در بارندگی بعدی محصول سبز می شود اما با توجه به اینکه امسال در فصل کشت باران موثری نداشته ایم بهره برداران از روش خشکه کاری استفاده کردند.

وی سطح ابلاغی گندم آبی در استان را 47 هزار و 380 هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون 17 هزار و 500 هکتار از سطح کشتزارهای این استان گندم آبی کشت شده است.

وی گفت: همچنین سطح ابلاغی گندم دیم در استان نیز 98 هزار هکتار است که تاکنون 26 هزار و 500 هکتار از اراضی مناطق سردسیری استان زیر کشت رفته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی افزود: بهره برداران در روش خشکه کاری بذر را در زیر خاک می کنند و بذر در حالت انتظار قرار می گیرد و پس از یک بارندگی سبز خواهد شد.

کاظمیان اظهار داشت: تغییر اقلیم و نوسانات درجه حرارت در سال های اخیر در استان بیشتر شده است و معمولا پاییز خنک و باران کم داریم اما زمستان ملایم تر و بارش باران بیشتر از نرمال را تجربه خواهیم کرد.

وی گفت: اگر تا نیمه دوم آذرماه شرایط برای کشت معمولی فراهم نشد باید این قشر در مناطق دیم تا اواخر آذرماه و اوایل دی ماه کشت انتظاری یه همان خشکه کاری را ادامه دهند.

وی در ادامه اظهار داشت: این سازمان 45 درصد بذر مورد نیاز کشاورزان را تهیه می کند مابقی نیاز را باید خود تامین کنند، توصیه می شود مقداری از تولید محصولات را هر ساله برای بذر نگهداری کنند، بذر خوب باید زیر خاک برود تا در تولید موثر باشد.

وی سطح زیر کشت جو ابلاغی در استان را نیز 48 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: از این سطح 25 هزار هکتار اراضی آبی و 23 هزار هکتار نیز دیم است، تاکنون 9 هزار و 620 هکتار از کشتزار های استان زیر کشت جو رفته و سطح سبز این محصول تاکنون دو هزار و 750 هکتار است.

کاظمیان با بیان اینکه این نهاده دامی امسال از افزایش قیمت برخوردار بوده است گفت: با وجود این، قیمت بذر جو اصلاح شده پایین است به جوکاران توصیه می کنیم که از جو اصلاح شده استفاده کنند.

وی با بیان اینکه شاخص استفاده از جو اصلاح شده در کشور 12 درصد است افزود: اما در این استان بین 25 تا 30 درصد است، کشاورزان می توانند از سه تا چهار سال از بذور تولیدی خود استفاده کنند.

کشاورزان این استان امسال 131 هزار و 171 تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها و مراکز خرید تحویل دادند این در حالی است که در سال 98، 161 هزار و 347 تن تحویل شده بود، 18.6 درصد کاهش نشان می دهد.

برآورد شده بود امسال 265 هزار تن گندم از کشتزارهای خراسان شمالی برداشت و 140 هزار تن محصول به سیلوها تحویل شود.

98 هزار هکتار از دیمزارها و 47 هزار هکتار از کشتزارهای آبی خراسان شمالی در سال زراعی گذشته زیر کشت گندم رفته بود.

میانگین عملکرد برداشت گندم در هر هکتار از اراضی دیم این استان هزار و 100 تا 300 کیلوگرم و در اراضی آبی سه هزار و 500 تا 700 کیلوگرم است.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه 16 و گندم آبی رتبه 18 کشور را دارد.

خراسان شمالی با جمعیت بیش از 863 هزار نفر 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزار است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان شمالی گفته است: سال آبی گذشته، متوسط میزان بارندگی در استان 289 میلی‌متر بود که نسبت به سال ماقبل آن 25 درصد کاهش داشت.

مهری هاشمی دوین اظهار داشت: میزان بارندگی در ایستگاه های استان در سال آبی گذشته (ابتدای مهر 98 تا ابتدای مهر 99) به طور میانگین 289 میلیمتر ثبت شده است و این در حالی است که این رقم در سال آبی ماقبل آن 386 میلی متر گزارش شده بود.

اما مهرماه امسال به طور میانگین 7.4 میلی متر بارندگی در ایستگاه‌های استان ثبت شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیش از 117 درصد بیشتر است.

بارندگی ها در مهرماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال چهار میلی متر بیشتر بوده است.

میزان بارندگی ها در استان در نخستین ماه سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلند مدت 2.3 میلی متر کاهش دارد.

خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*