شنبه 31 شهریور 1403

یارانه ویژه برای خریداران این خودرو + جزئیات

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
یارانه ویژه برای خریداران این خودرو + جزئیات

ارائه یارانه برای خرید خودروهای برقی، یکی از شیوه‌های رایج برای ترغیب خریداران به استفاده از این نوع خودروها به شمار می‌رود. در طول دهه گذشته، دولت‌های اروپایی صدها میلیون یورو به خریداران این خودروها یارانه پرداخت کرده‌اند تا خرید آن‌ها را به یک عادت برای مشتریان تبدیل کنند. حالا دولت هند نیز تصمیم گرفته است که این روش را به کار گیرد.

«آشوینی وایشناو»، وزیر فناوری اطلاعات هند، اعلام کرد که مبلغ 36.79 میلیارد روپیه به عنوان یارانه برای خرید خودروهای الکتریکی اختصاص یافته است. این یارانه شامل خرید وسایل نقلیه الکتریکی دوچرخ، سه‌چرخ، آمبولانس و همچنین خودروهای تجاری سنگین و نیمه‌سنگین خواهد بود.

برنامه توسعه خرید خودروهای برقی در هند

براساس بیانیه دولت، در ابتدا مبلغ پنج میلیارد روپیه جهت خرید آمبولانس‌های برقی در این کشور تخصیص داده خواهد شد. در واقع دولت هند تصمیم دارد از طریق تخصیص یارانه به خودروهای تجاری، امدادی و دولتی استفاده از خودروهای الکتریکی را در این کشور رواج دهد. خیابان‌های هند به دلیل تردد سه‌چرخه‌های معروف شناخته می‌شوند. براساس آن‌چه در ابتدای مطلب اشاره کردیم، دولت هند مایل است تا این سه‌چرخه‌ها به نوع جدید و الکتریکی تبدیل شوند.

خودروهای برقی

جایگزینی خودروهای تجاری دیزلی با نوع مشابه برقی، بخش دیگری از برنامه‌های دولت هند است. دولت این کشور در ازای اسقاط کامیون‌های قدیمی و آلاینده، یارانه اضافی را به مالکان آن‌ها پرداخت می‌کند تا یک کامیون الکتریکی بخرند. همچنین 43.91 میلیارد روپیه برای آژانس‌های حمل و نقل عمومی جهت خرید 14 هزار و 28 اتوبوس برقی تخصیص داده شده است.

دولت هند علاوه بر تخصیص یارانه برای خرید خودروهای برقی، از خودروسازان خواسته است تا مراکز اسقاط خودرو را نیز در این کشور راه‌اندازی کنند. به گفته «نیتین گادکاری» وزیر حمل‌ونقل هند، این اقدام فروش خودروهای برقی در این کشور را 18 تا 20 درصد افزایش می‌دهد. در حال حاضر خودروهای الکتریکی تنها دو درصد از بازار فروش خودروهای جدید را در هند به خود اختصاص داده‌اند. دولت هند تصمیم دارد تا این رقم را برای سال 2030، به 30% برساند. سالانه 4.2 میلیون خودرو جدید در هند فروخته می‌شوند. در سایه تخصیص یارانه دولت هند برای خرید خودروهای الکتریکی، عرضه و فروش این خودروها در بازار ایران به دلیل قیمت بالا، نبود زیرساخت شارژ و ارائه خدمات پس از فروش با شکست مواجه شده است.

یارانه خرید خودرو در کشور چین 2 برابر شد

در بخشنامه وزارت بازرگانی چین که در خبرگزاری های این کشور منتشر شده، آمده است: یارانه‌ها برای تعویض خودروهای سواری جدید از 10 هزار یوان (معادل یک هزار و 399 دلار) به 20 هزار یوان (معادل حدودی 2 هزار و 793 دلار) یعنی 2 برابر افزایش یافته است.

یارانه‌ها برای تعویض خودروهای سواری با سوخت بنزینی نیز از هفت هزار یوان (معادل حدودی 978 دلار) به 15 هزار یوان (معادل حدودی 2 هزار و 100 دلار) افزایش یافته است.

این سیاست جدید برای همه درخواست‌های یارانه‌ای که از پنج اردیبهشت سال جاری (24 آوریل) تا 21 دی ماه (10 ژانویه 2025) ارائه شده، اعمال خواهد شد.

داده‌های صنعتی حاکی از آن است که طی 6 ماه نخست سال جاری میلادی حدود پنج میلیون دستگاه خودروی سواری برقی و 6 میلیون و 570 هزار دستگاه خودروی سواری با سوخت فسیلی به مصرف‌کنندگان چینی فروخته شده که به ترتیب افزایش 33.7 درصدی و کاهش 15 درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

کمبود تقاضای موثر یکی از چالش‌هایی است که اقتصاد چین با آن دست و پنجه نرم می‌کند و سیاست‌گذاران این کشور در حال حرکت به سمت ترویج رشد پایدار در هزینه‌های مصرف‌کننده هستند.

دولت پکن متعهد شده است که برنامه‌های تعویض کالاهای مصرفی را در کنار سایر تدابیر برای تقویت تقاضای داخلی تشویق کند.