یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

یورش هوایی جنگنده های آمریکا به مواضع طالبان در «هلمند»

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
یورش هوایی جنگنده های آمریکا به مواضع طالبان در «هلمند»

سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در خاک افغانستان از حمله هوایی هدفمند به مواضع طالبان در ولایت هلمند افغانستان خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ همزمان با تشدید درگیریها میان نیروهای دولت افغانستان و گروه طالبان در ولایت هلمند، نیروهای نظامی آمریکا در این کشور به بهانه پشتیبانی از نیروهای تحت فرمان دولت کابل، حمله‌های هوایی علیه مواضع طالبان را آغاز کردند.

ظرف روزهای اخیر و در پی حمله نیروهای طالبان به پاسگاه‌های امنیتی در حومه شهر «لشگرگاه» مرکز ولایت هلمند، درگیریها در این منطقه آغاز شد که در پی این درگیریها، حدود هزار و 500 تن از خانوارهای ساکن در این منطقه مجبور به ترک منازل خود شدند.

سرهنگ «سانی لیگت» سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان روز دوشنبه در یک پیام توئیتری اعلام کرد که ایالات متحده ظرف دو روز گذشته برای دفاع از نیروهای متحد افغان خود «چندین حمله هوایی هدفمند را در ولایت هلمند» انجام داده است.

لیگت در ادامه این پیام توئیتری به نقل از ژنرال «اسکات میلر» فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان نوشت: «لازم است طالبان هرچه سریع‌تر عملیات‌های تهاجمی خود در ولایت هلمند را متوقف سازد و از اقدامات خشونت بار در سرتاسر کشور بکاهد. این [شرایط کنونی] با توافق طالبان - آمریکا همخوانی ندارد و تضعیف کننده روند گفتگوهای صلح افغانستان است».

لازم به ذکر است که این یورش‌های هوایی نخستین اقدام نظامی مداخله جویانه آمریکا از زمان توافق با طالبان در ماه فوریه است. طبق اسناد امضا شده میان آمریکا و گروه طالبان در دوحه قطر، خروج نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان در ازای دریافت تضمین‌های امنیتی از گروه طالبان و تعهدسپاری این گروه به انجام گفتگو با دولت کابل جهت دستیابی به توافقی صلح آمیز صورت می‌گیرد.

حال با وجود ماه‌ها تأخیر در روند گفتگوهای بین الافغانی و آغاز مجدد این گفتگوها از ماه سپتامبر، درگیریها همچنان ادامه دارد. «عمر زواک» سخنگوی فرمانداری استان هلمند اعلام کرد که نیروهای طالبان حمله‌های هماهنگ خود را در بخشهای مختلف این ولایت طی یک هفته گذشته آغاز کرده اند.

منبع: مهر

انتهای پیام /