چهارشنبه 18 مهر 1403

یک اولویت ملی؛ لزوم توجه به خودکشی پزشکان و سلامت روران کادر درمان

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
یک اولویت ملی؛ لزوم توجه به خودکشی پزشکان و سلامت روران کادر درمان

سلامت روان نه تنها بر کیفیت زندگی فردی تأثیر مستقیم می‌گذارد، بلکه بر روابط اجتماعی و عملکرد جامعه نیز اثرگذار است.

ما مسئولیت داریم که با ایجاد آگاهی، حمایت و تسهیل دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی در سراسر کشور، به بهبود سلامت روان جامعه کمک کنیم.

در حال حاضر و با توجه به شرایط شغلی حاکم بر کادر درمان، علاوه بر اهمیت توجه به سلامت روان در جامعه، توجه به سلامت روان کارکنان حوزه بهداشت و درمان و پزشکان بیش از هر زمان دیگری ضروری است. متأسفانه، فشارهای شغلی، استرس، ساعات کاری غیر استاندارد، عدم تامین معیشت مکفی و متناسب با خدمت ارائه شده و چالش‌های روحی این قشر می‌تواند درمان بیماران را تحت تاثیرات نامطلوب و بحران‌های جدی و در نهایت حتی به خودکشی ایشان منجر شود.

این موضوع نیازمند توجه جدی است و باید به عنوان یک اولویت ملی مورد بررسی قرار گیرد. ما به عنوان جامعه پزشکی باید با همدیگر همکاری کنیم تا محیطی امن و حمایتی برای تبادل احساسات و تجربیات ایجاد کنیم. آگاهی و آموزش در زمینه سلامت روان برای پزشکان، تعیین سقف ساعات کاری و تامین معیشت و امنیت شغلی ایشان نه تنها به کاهش میزان خودکشی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی به مردم نیز منجر شود. امیدواریم با ایجاد حمایت‌های مؤثر، فراهم نمودن شرایط لازم و ارتقا سلامت روان، از خودکشی و آسیب‌های روانی در جامعه جلوگیری کنیم.

پزشک و رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران

233233

کد خبر 1968913