پنج‌شنبه 19 مهر 1403

یک‌طرفه بودن بازار سهام چگونه به رکود و رونق معاملات دامن می‌زند؟

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
یک‌طرفه بودن بازار سهام چگونه به رکود و رونق معاملات دامن می‌زند؟

یک طرفه بودن معاملات بازار سهام در ایران باعث می‌شود که در روند‌های صعودی بازار سهام ارزش معاملات به شدت افزایش یابد و در روند‌های ریزشی نیز این معیار با افت شدیدی مواجه باشد.

بازار سهام هفته آخر مرداد ماه را در تداوم روند نزولی و رکودی هفته‌های گذشته به پایان رساند. روند رکود معاملات و افت تراز شاخص کل در کنار خروج پول حقیقی در هفته انتهایی مرداد ماه به اوج خود رسید. آخرین هفته مرداد ماه را می‌توان سخت‌ترین هفته معاملاتی سال جاری نام نهاد. در این هفته بازار سهام شاهد تعویق همه جانبه معاملات تا روشن شدن چشم‌انداز‌های بازار سهام بود.

بازار سهام پس از شروع روند اصلاحی شاخص‌های سهامی از نیمه اردیبهشت ماه شرایط مساعدی ندارد. تداوم معاملات بدون روشن شدن تکلیف برخی از صنایع، در کنار ریزش اندک قیمت دلار در بازار آزاد و سیگنال‌های مؤثر منفی دیگری که بازار سهام را نزولی کرده است؛ موجب شده تا با گذشت زمان رکود معاملاتی تشدید شود.

حمایت‌هایی نیز در این مدت از بازار سهام شده اما با در نظر گرفتن ضربه مستحکمی که بر تنه صنایع سنگین بازار نشسته است؛ حمایت‌های آرام‌بخش ضعیف این روز‌ها دردی از بازار سهام و صنایع بورسی را درمان نمی‌کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معاملات سهامی پس از روز‌های سخت / بورس سبزپوش می‌شود؟» بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.