شنبه 8 اردیبهشت 1403

10 دلیل تاری دید ناگهانی؛ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
10 دلیل تاری دید ناگهانی؛ این نشانه‌ها را جدی بگیرید

تاری دید ناگهانی می‌تواند ناشی از خشکی چشم یا یک رویداد مشخص مانند جدا شدن شبکیه، سکته مغزی یا TIA (حمله ایسکمی گذرا) باشد. این 10 رویداد می‌توانند باعث تاری دید ناگهانی شد7 و اقدام به درمان فوری برای جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی حائز اهمیت است.

تاری دید پدیده‌ای بسیار رایج بوده و مشکل در هر یک از اجزای چشم شما، مانند قرنیه، شبکیه، یا عصب بینایی می‌تواند باعث تاری دید ناگهانی شود.

به گزارش تازه نیوز، تاری دید با روند رشد آهسته معمولاً از آسیب پزشکی طولانی مدت نشات گرفته و بروز تاری دید ناگهانی اغلب در اثر یک رویداد ایجاد می‌شود.

شرایطی که نیاز به بررسی و درمان فوری دارند:

برخی از علل تاری دید ناگهانی، نیازمند فوریت‌های پزشکی بوده و باید در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرند تا از آسیب دائمی و از دست دادن بینایی جلوگیری شود.

1. جدا شدن شبکیه

جدا شدن شبکیه زمانی اتفاق می‌افتد که شبکیه از پشت چشم پاره شده و خون و منبع عصبی خود را از دست می‌دهد. به گفته موسسه ملی چشم، این حالت معمولاً در نتیجه‌ی افزایش سن یا بروز آسیب رخ می‌دهد، اما علت دیگر آن می‌تواند از عوارض دیابت نیز باشد.

2. سکته مغزی

تاری یا از دست دادن بینایی در هر دو چشم، ممکن است در زمان سکته مغزی، هنگامی که سکته روی بخشی از مغز که کنترل بینایی را بر عهده دارد، تاثیر گذارد، اتفاق بیفتد. سکته مغزی در چشم باعث تاری یا از دست دادن دید فقط در یک چشم می‌شود.

علائم دیگری از سکته مغزی عبارتند از:

افتادگی صورت

ضعف در دست‌ها و بازو‌ها

دشواری در صحبت کردن

بی حسی ناگهانی

سردرگمی و گیجی ناگهانی

سرگیجه یا از دست دادن تعادل و هماهنگی

بروز سردرد شدید بدون علت شناخته شده

3. حمله ایسکمی گذرا

حمله ایسکمی گذرا (TIA) سکته‌ای است که کمتر از 24 ساعت طول کشیده و یکی از علائم آن می‌تواند شامل تاری دید در یک یا هر دو چشم باشد.

4. تخریب لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا مرطوب

مرکز شبکیه چشم ماکولا نامیده می‌شود. ممکن است عروق غیر طبیعی رشد کرده و باعث نشت خون و مایعات دیگر به ماکولا شوند. به این موقعیت دژنراسیون ماکولا مرطوب می‌گویند.

این حالت باعث تاری و از دست دادن بینایی در قسمت مرکزی میدان بینایی شخص می‌شود. بر خلاف دژنراسیون ماکولا خشک، این نوع بیماری می‌تواند به طور ناگهانی شروع شده و به سرعت پیشرفت کند.

5. گلوکوم زاویه بسته

زمانی که سیستم زهکشی داخل چشم مسدود شود، گلوکوم زاویه بسته رخ می‌دهد. در این شرایط فشار داخل چشم ممکن است خیلی سریع بالا رفته و باعث قرمزی، درد و حالت تهوع و دیدن هاله‌های اطراف چراغ‌ها شود.

این موقعیت نوعی اورژانس پزشکی محسوب شده و نیازمند درمان با قطره چشم، لیزر یا حتی جراحی جهت باز کردن زاویه، کاهش فشار و کاهش التهاب است.

6. اندوفتالمیت یا التهاب شدید داخلی چشم بر اثر عفونت

عفونت در مایعات کره چشم می‌تواند باعث التهاب شدید آن شود. این وضعیت اندوفتالمیت نامیده شده و جز موارد جدی به شمار می‌رود. در این وضعیت علاوه بر تاری دید، ممکن است علائمی مانند ترشح چرک از چشم، پلک‌های متورم و پف کرده را داشته و لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

7. ضربه مغزی

ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی خفیف است. اکثر مسیر‌های مغز به بینایی و کنترل چشم اختصاص داشته و بنابراین جای تعجب نیست که آسیب‌های مغزی منجر به تاری دید شود.

آسیب دائمی چشم یا از دست دادن بینایی با ضربه مغزی بعید بنظر می‌رسد. با این حال، آسیب‌های ستون فقرات یا هماتوم ساب دورال (خون مردگی زیر سخت شامه) ممکن است در اثر ضربه مغزی ایجاد شود، بنابراین معاینه پزشک در اسرع وقت، حائز اهمیت است.

8. ورم ملتحمه

ورم ملتحمه که چشم صورتی نیز نامیده می‌شود، نوعی عفونت پوشش خارجی چشم است. چشم صورتی معمولاً توسط یک ویروس ایجاد شده، اما ممکن است توسط باکتری یا آلرژی نیز ایجاد شود.

9. کراتیت

التهاب قرنیه که معمولا ناشی از عفونت است را کراتیت گویند.

در صورت استفاده طولانی مدت از یک جفت لنز، استفاده مجدد از لنز‌های چشمی کثیف، خوابیدن با آن‌ها، شنا کردن یا خیس شدن لنز‌ها با آب شرب ممکن است خطر آفرین باشد.

10. یووئیت

لایه یووه یا عروقی مجموعه‌ای از ساختار‌های رنگدانه‌ای در چشم، از جمله عنبیه است. عفونت یا واکنش خود ایمنی می‌تواند باعث التهاب و احساس درد شده که این وضعیت یووئیت می‌گویند. شایع‌ترین نوع یووئیت مربوط به عنبیه بوده که التهاب عنبیه نام دارد.

یووئیت می‌تواند به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک بیماری خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید یا سارکوئیدوز بروز کرده یا ناشی از عفونت‌هایی مانند تبخال باشد.

از دست ندهید

تفال به حافظ یکشنبه 13 اسفند 1402؛ ساقی بیا که یار ز رخ پرده برگرفت....

رنگ ادرار در مورد سلامتی شما چه می‌گوید

خطر تکیه بیش از اندازه بر روی تست‌های آی کیو

نان پیتزایی، یک شام یا عصرانه خوشمزه و مهیج برای اعضای خانواده