دوشنبه 16 مهر 1403

10 علامت رایج کمبود پروتئین در بدن

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
10 علامت رایج کمبود پروتئین در بدن

احساس خستگی مفرط می‌کنید یا مدام بیمار می‌شوید؟ ممکن است پروتئین کافی مصرف نکنید.

فرارو - کارشناسان هشدار می‌دهند مصرف ناکافی پروتئین می‌تواند شما را در معرض خطر تورم شدید، شکستگی استخوان و حتی از دست دادن دندان‌ها قرار دهد.

به گزارش فرارو به نقل از سان، پروتئین مانند بلوک سازنده تقریباً همه چیز در بدن است؛ عضلات، پوست، مو، ناخن‌ها، حتی هورمون‌ها و آنزیم‌ها. بدون مقدار کافی پروتئین، بدن نمی‌تواند سلول‌ها را ترمیم کند، بافت‌های جدید شکل دهد یا سیستم ایمنی را قوی نگه دارد. پروتئین مانند سوختی است که بدن را کارآمد و انعطاف پذیر نگه می‌دارد. غذا‌هایی مانند گوشت و لبنیات و همچنین لوبیا، آجیل و تخم مرغ منابع غنی از پروتئین هستندمنابع غنی از پروتئین هستند.

میزان پروتئین مورد نیاز در روز در طول زندگی متفاوت است. به عنوان مثال، یک کودک زیر سه سال به حدود 14 گرم پروتئین در روز نیاز دارد، در حالی که به افراد مسن توصیه می‌شود برای جلوگیری از تحلیل عضلانی پروتئین بیشتری میزان قابل توجهی بیشت مصرف کنند. به طور کلی، سازمان خدمات بهداشت ملی بریتانیا توصیه می‌کند افراد روزانه 0.75 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود مصرف کنند. این میزان پروتئین برای یک زن متوسط 45 گرم یا 55 گرم برای مردان است. با این حال افرادی که ورزش می‌کنند یا باردار هستند به پروتئین بیشتری نیاز دارند و بهتر است 1.2 تا 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن خود مصرف کنند.

برای جذب بهتر لازم است مواد غنی از پروتئین در وعده‌های اصلی پخش شوند. با مصرف کافی پروتئین و حفظ یک رژیم غذایی متعادل پر از میوه، سبزیجات و فیبر، بدن غذای کافی برای ساخت، نگهداری و ترمیم سلول‌ها و بافت‌ها خواهد داشت. علائم مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد پروتئین کافی مصرف نمی‌شود و بدن ضعیف شده است. این 10 علائم معمولاً در نتیجه کمبود پروتئین بدن رخ می‌دهند:

1. خستگی

خستگی مداوم و سطوح پایین انرژی در طول روز، حتی پس از خواب کافی، می‌تواند نشانه کمبود پروتئین باشد. با وجود کمبود پروتئین بدن مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سطح انرژی را دریافت نمی‌کند.

2. ریزش مو

ریزش مو بیش از حد، خشک شدن و پوسته پوسته شدن پوست نیز می‌توانند از علائم کمبود پروتئین باشند. کراتین برای تقویت و بازسازی این بافت‌ها ضروری است و طریق مصرف پروتئین در بدن ساخته می‌شود..

3. ناخن‌های ضعیف و شکننده

یکی دیگر از علائم نشان دهنده کمبود پروتئین نازک و شکننده بودن ناخن‌هاست. ناخن‌ها نیز برای تقویت و محکم شدن به کراتین و در نتیجه پروتئین نیاز دارند.

4. تورم

سطوح پایین پروتئین باعث بروز تورم مخصوصاً در پاها، مچ پا و دست‌ها می‌شود. تورم به دلیل عدم تعادل مایعات در بدن اتفاق می‌افتد و پروتئین برای تنظیم تعادل مایعات بدن ضروری است.

5. ضعف

پروتئین به عضله سازی کمک می‌کند، بنابراین منطقی است که کمبود پروتئین بدن را ضعیف کند. کمبود پروتئین در بدن همچنین ممکن است باعث بروز احساس خستگی دائمی یا سخت شدن انجام فعالیت‌های فیزیکی و ترم شدن عضلات شود.

6. بیماری

مریض شدن بیش از حد نیز یکی دیگر از علائم بالقوه کمبود پروتئین در بدن است. کمبود پروتئین در سیستم ایمنی اختلال ایجاد می‌کند. بدن را مستعد ابتلا به عفونت‌ها و بیماری می‌کند.

7. بهبود دیر زخم‌ها

پروتئین برای ترمیم بافت‌ها ضروری است و در صورتی که بدن دچار کمبود پروتئین باشید بریدگی‌ها یا خراش‌ها دیر بهبود پیدا می‌کنند.

8. تغییر خلق و خو

از کم خوابی گرفته تا استرس، چیز‌های زیادی می‌توانند بر خلق و خوی تأثیر بگذارند. کمبود پروتئین یکی از عواملی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. پروتئین بر انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارد، بنابراین ممکن است بدون مقدار کافی پروتئین فرد احساس تحریک‌پذیری بیشتری داشته باشد. پروتئین همچنین برای تولید انتقال دهنده‌های عصبی مهم است.

9. احساس گرسنگی

احساس گرسنگی مداوم، به ویژه هوس غذا‌های حاوی کربوهیدرات یا شیرین، می‌تواند نشان دهد که پروتئین کافی برای متعادل نگه داشتن هورمون‌های گرسنگی در بدن وجود ندارد.

10. بیماری‌های دهان و دندان

کمبود پروتئین همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان را افزایش می‌دهد. پروتئین نقشی کلیدی در سلامت دهان و دندان‌ها دارد، زیرا لثه و بافت‌هایی که از سلامت دندان‌ها حمایت می‌کنند متکی به پروتئین هستند.

کمبود پروتئین در درازمدت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی برای سلامتی شود. از بین رفتن عضلات، اختلال در عملکرد متابولیسم، آسیب به کبد و سیستم ایمنی بدن تنها چند مثال از این مشکلات هستند. کمبود پروتئین همچینین افراد را در خطر شدید پوکی و شکستگی استخوان قرار می‌دهد. مصرف پروتئین کافی همچنین برای حفظ سلامت قلب ضروری است.

از دست ندهید

10 علامت رایج کمبود پروتئین در بدن

آیا فیلم های ترسناک برای سلامت ضرر دارند؟

قیمت عجیب و غریب کوچکترین مکعب روبیک دنیا

فواید سبزیجات خام در مقایسه با سبزیجات پخته چیست؟