جمعه 13 مهر 1403

11 روستای باشت در منطقه حفاظت شده خامین باشت قرار دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
11 روستای باشت در منطقه حفاظت شده خامین باشت قرار دارد

گچساران - ایرنا - رئیس اداره محیط زیست باشت گفت: 11 روستای این شهرستان در محدوده منطقه حفاظت شده خامین قرار دارد که این امر کار صیانت از آن را دشوار کرده است.

سید یعقوب سادات روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کلگه امیرشیخی، کنگان، سادات شاه زینلی، پهزیر، کهسرک علیا، سفلی و وسطی، چشمه رشته، شاه بهرام و فتح از جمله روستاهای باشت است که در محدوده منطقه حفاظت شده خامین قرار دارد.

وی بیان کرد: به دلیل وجود چراگاه های اهالی، تجربه اختلاف اهالی گاهی چراگاه های یکدیگر را به آتش می کشند که این تهدیدی برای منطقه حفاظت شده خامین محسوب می شود.

سادات عنا عنوان کرد: امکان شکار گونه های حیات وحش از سوی روستاییانی که گاهی مشاهده و دستگیر می شوند از دیگر تهدیدهای سکونت روستاییان در منطقه حفاظت شده است که ضرورت افزایش تعداد نیروهای حفاظتی را بیشتر کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باشت گفت: منطقه حفاظت شده خامین 25 هزار هکتار مساحت دارد که 17هزار هکتار آن در شهرستان باشت و بقیه تحت مدیریت گچساران است.

سادات عنا تاکید کرد: این اداره همچنین حفاظت از منطقه شکارممنوع کوه لار با 18 هزار هکتار مساحت را نیز به عهده دارد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست باشت تاکید کرد: هم اکنون همه نیروهای ستادی و محیط بان این شهرستان هفت نفر هستند که برای صیانت بهینه حداقل باید تعداد نیروها دو برابر شود.

وی از تشکیل پرونده برای 9 نفر از سودجویان که قصد ساخت و ساز در منطقه حفاظت شده خامین را داشته اند خبر داد.

سادات عنا افزود: این سودجویان در روستای فتح در عرصه ای به مساحت بیش از 10 هزار متر با آوردن تجهیزات قصد ساخت و ساز داشتند.

وی بیان کرد: این میزان زمین پس از انجام مراحل قانونی در مراجع قضایی رفع تصرف خواهد شد.

منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت 25,671 هکتار در بین شهرستان های گچساران و باشت در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

این منطقه کوهستانی با هدف حمایت از جمعیت جانوری پلنگ، بز و پازن، قوچ، میش و کبک دری در سال 1380 به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

بلوط، بنه، انجیر وحشی، گون و زالزالک از گونه های گیاهی مهم این منطقه حفاظت شده است.

*س_برچسب‌ها_س*