سه‌شنبه 17 مهر 1403

141 دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی پذیرش شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
141 دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی پذیرش شدند

بجنورد - ایرنا - رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی گفت: 141 دانشجو معلم دختر و پسر در این مرکز آموزش عالی برای سال تحصیلی جاری پذیرش شدند که از این تعداد 102 نفر پسر و 39 نفر هم دختر هستند.

دکتر حبیب صفرزاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دانشجویان دختر در رشته آموزش ابتدایی و دانشجویان پسر در رشته های آموزش ابتدایی و زبان و ادبیات فارسی پذیرش شده اند، گفت: در تکمیل ظرفیت نیز به احتمال زیاد تعدادی دانشجو اضافه خواهد شد که تاکنون اعلام نکرده اند.

وی اظهار داشت: به علت کمبود اعضای هیات علمی در دانشگاه و کمبود فضای خوابگاهی امسال تعداد دانشجو نسبت به سال های گذشته کمتر پذیرش داشته ایم.

وی گفت: این واحد دانشگاهی بر اساس نیاز آموزش و پرورش استان خراسان شمالی و درخواست آنان دانشجو معلم جذب می کند.

وی افزود: در این مرکز آموزش عالی هم اکنون دانشجویان در پنج رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته های زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، علوم تربیتی، مشاوره، آموزش ابتدایی در حال تحصیل هستند.

پارسال نیز این دانشگاه سهمیه 700 نفری برای جذب دانشجو از طریق کنکور سراسری و آزمون استخدامی را داشت اما، به علت نبود فضای آموزشی تنها 257 نفر در مقطع کارشناسی پیوسته در رشته های زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی، علوم تربیتی، مشاوره، آموزش ابتدایی پذیرش کرد.

به گزارش ایرنا دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی به علت نبود فضای آموزشی، خوابگاهی و سلف و سرویس و سایر زیر ساخت ها نتوانسته است در سال های گذشته و همچنین سال تحصیلی جدید سهمیه مشخص شده را جذب کند اما امسال نسبت به دو سال گذشته نیز کمتر دانشجو جذب کرده است.

رییس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی در ادامه گفت: هم اکنون هزار و 176 دانشجو معلم در 2 پردیس دختران و پسران این دانشگاه خدمات علمی و آموزشی دریافت می‌کنند.

سالانه در این استان 900 تا 1100 نیروی آموزش و پرورش بازنشسته می‌شوند، دانشگاه فرهنگیان باید بتواند سالانه این تعداد نیرو را آموزش داده و به استخدام آموزش و پرورش دربیاورد اما در حال حاضر زیرساخت‌ها پاسخگوی این نیاز نیست.

خراسان شمالی 180 هزار دانش آموز دارد که در بیش از 2 هزار آموزشگاه زیر نظر 14 هزار نیروی فرهنگی تحصیل می‌کنند.

دانشگاه فرهنگیان بخصوص پردیس خواهران با کمبود شدید فضای آموزشی مواجه است، دانشجویان دختر در فضایی مدرسه‌ای در داخل شهر تحصیل می‌کنند و دانشجویان پسر نیز در فاصله 10 کیلومتری شهر بجنورد، در محل اصلی سایت دانشگاه اسکان یافته و به تحصیل مشغولند.

زیرساخت‌های این مرکز آموزش عالی پاسخگوی نیاز دانشجویان نیست چرا که دانشگاه فرهنگیان ماهیت شبانه روزی دارد و باید مراکز رفاهی، غذاخوری و خوابگاه در درون پردیس باشد و همچنین به دلیل اینکه این دانشجویان دوره‌های کارورزی نیز دارند باید به راحتی به مرکز شهر دسترسی داشته باشند.

در این استان بیش از 40 هزار دانشجو در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد و دیگر مراکز دانشگاهی تحصیل می‌کنند.

*س_برچسب‌ها_س*