سه‌شنبه 17 مهر 1403

17 طرح مرتعداری در 51 هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی اجرا شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
17 طرح مرتعداری در 51 هزار هکتار از مراتع خراسان شمالی اجرا شد

بجنورد - ایرنا - 17 طرح مرتعداری در گستره 51 هزار هکتار از منابع طبیعی خراسان شمالی نیمه نخست امسال اجرا و به مجریان طرح ها واگذار شده است.

حسن وحید روز شنبه با بیان این مطلب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با اجرای این طرح ها در شهرستان های گرمه، مانه و سملقان، اسفراین، فاروج، جاجرم، راز و جرگلان و شیروان 452 خانوار بهره مند شدند.

وی با بیان این که طرح مرتعداری شناقی سفلی شیروان نیز به مساحت هزار و 398 هکتار مصوب شده است اظهار داشت: طرح های مرتعداری پلنگ و گرماب مانه وسملقان، آلبلاغ و لوشیک اسفراین، نظرمحمد و امیرانلو شیروان نیز به مساحت 15هزار 423 هکتار تهیه و منتظر نظر کمیته فنی این اداره کل است.

وحید افزود: 25 طرح دیگر مرتعداری نیز به مساحت 87 هزار و 717 هکتار نیز در دست تهیه و سه طرح دیگر در حال بازنگری است.

وی با بیان این که 101 طرح دیگر به مساحت 300 هزار هکتار نیز تهیه شده است اظهار داشت: تلاش داریم تا این طرح ها را تا پایان سال واگذار کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیرداری خراسان شمالی با اشاره به اعتبارت این بخش افزود: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال جاری 13 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار بیولوژیک برای استان مصوب شده است.

وی گفت: هم چنین اعتبار بهبود و اصلاح مراتع استان نیز پنج میلیارد و 200 میلیون ریال است.

وی با بیان این که 32 طرح مرتعداری نیز به مساحت تقریبی 105 هزار هکتار در دست اجراست اظهار داشت: 17 هزار هکتار از مراتع میانبند و ییلاق نیز در سال جاری ساماندهی و ممیزی شده است.

وی با بیان این که طرح های مرتعداری با رویکرد اقتصادی و بهره مندی از استعدادهای مراتع با هدف کاهش وابستگی دام به علوفه مراتع تهیه می شود، گفت: در اجرای ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و در راستای حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره برداری اصولی از مراتع و با هدف کاهش فشار فزاینده دام و کاهش بهره برداری متکی به مراتع این طرح ها تهیه و به متقاضیان واگذار می شود.

وی شمار دام استان را 2 میلیون و 525 هزار واحد دامی بین کرد و افزود: شمار دام مجاز استان طبق ممیزی انجام شده حدود 2 برابر ظرفیت مراتع است و براین اساس طرح های مرتعداری تهیه و اجرا می شود.

گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.

*س_برچسب‌ها_س*