جمعه 15 تیر 1403

20 برنامه و رویکرد دکتر سعید جلیلی برای محیط زیست اعلام شد

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
20 برنامه و رویکرد دکتر سعید جلیلی برای محیط زیست اعلام شد

رویکرد و چارچوب عمل دکتر سعید جلیلی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در 20 محور اعلام شد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رویکرد و چارچوب عمل دکتر سعید جلیلی در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی در 20 محور اعلام شد:

1_ محیط‌زیست، بستر پیشرفت پایدار است چرا که اجتماع و اقتصادِ شکوفا از مسیر محیط زیست سالم می‌گذرد و این مؤلفه‌ها در حکمرانی، اجزاء تفکیک‌ناپذیر هستند.

2_ بهره‌مندی از محیط زیستی سالم، آب و هوای پاک و زندگی بدون آلاینده‌ها جز حقوق عامه است و سبک زندگی دوستدار محیط زیست به عنوان یکی از اجزای سبک زندگی اسلامی ایرانی ترویج خواهد شد.

3_ ایجاد نظام سیاستگذاری با رویکرد هم بست و مدیریت یکپارچه آب، محیط زیست و منابع طبیعی بر مبنای تقسیمات جغرافیایی منطبق بر مرزهای حوضه‌های آبخیز برای تامین امنیت حیاتی و پیشرفت پایدار پیگیری می‌شود.

4_ طرح‌ریزی همه برنامه‌های توسعه مبتنی بر آمایش سرزمین و بر مبنای مدیریت جامع حوضه آبخیز باید انجام پذیرد.

5_ اجرای هرگونه طرح توسعه‌ای باید مبتنی بر توان اکولوژیک سرزمین و رعایت ملاحظات محیط زیستی و ارزیابی راهبردی محیط زیستی باشد.

6_ صیانت و ارتقا ذخایر ژنتیکی، حیوانی و گیاهی کشور اعم از حفظ و ارتقاء تنوع و ایمنی زیستی زیربنایی‌ترین راهبردِ حفاظتی محیط زیست کشور خواهد بود.

7_ اولویت قراردادن رویکرد حفظ و ذخیره‌سازی آب و کنترل روان آب‌های سطحی کشور به منظور نفوذ در عمق زمین با توسعه اقداماتی همچون آبخیزداری و توسعه طرح‌های تغذیه سفره‌های زیرزمینی، سدهای زیرزمینی و همچنین احیاء و بازسازی تالاب‌ها و دریاچه‌ها با اولویت مشارکت اجرایی آبخیزنشینان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

8_ جلب مشارکت عموم مردم به ویژه تشکل‌های مردم نهاد و جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و بهره‌برداری صیانتی و اصولی در اولویت خواهد بود.

9_ استفاده از ظرفیت خانه‌های محیط زیست برای مردمی‌سازی و مشارکت آحاد جامعه در محافظت و صیانت از ارزش‌ها و منابع حیاتی کشور

10_ مدیریت منابع سرزمینی کشور به منظور جلوگیری از آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی برای تقویت امنیت زیستی کشور.

11_ مبارزه ریشه‌ای و زیربنایی با شبکه فساد، زمین خواری و تغییر کاربری اراضی ملی و کشاورزی با به کارگیری فناوری روز، رصد هوشمند و اجرای کامل کاداستر، شکل خواهد گرفت.

12_ ارتقا سطح آگاهی و آموزش دانش محیط زیستی عموم شهروندان به منظور حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست در اولویت خواهد بود.

13_ احیای جنگل‌ها، مراتع، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، مبارزه با بیابان‌زایی و فرسایس خاک به منظور ارتقاء محیط زیست کشور و جلوگیری از پیامدهای نامطلوب مانند گرد و غبار و سیلاب‌ها پیگیری می‌شود.

14_ مدیریت جامع پساب‌های شهری و صنعتی با توسعه زیر ساخت‌ها و بکارگیری فناوری‌های نوین به منظور ارتقاء محیط زیست شهری و استفاده از آب حاصله برای مصارف مختلف کشاورزی و صنعت از طریق بازیافت و بازچرخانی فاضلاب و شیرابه‌ها انجام خواهد شد.

15_ مدیریت جامع و بهینه پسماند در کشور، با بازنگری و اصلاح ساختار حکمرانی مدیریت پسماند و توجه به اصول مدیریت پسماند، به ویژه امر بازیافت و اقتصاد چرخشی در این حوزه امکانپذیر است.

16_ توزیع عادلانه انرژی با توسعه انرژی‌های تجدید پذیر و پاک به منظور حفاظت از محیط زیست رویکرد اصلی و راهبردی خواهد بود. 17_ ایجاد و تقویت زیر ساخت های بنیادین فراگیر در تمامی سطوح حکمرانی برای دستیابی به تمدن ایرانی اسلامی دوستدار محیط زیستی

18_ مدیریت سرزمین برای پایداری منابع زیستی به منظور جلوگیری از مهاجرت‌های محیط زیستی

19- افزایش زیرساخت های حمل و نقل عمومی و خودروهای برقی به منظور کاهش آلودگی هوای کلانشهرها.

20- استفاده از روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین به منظور کنترل کانون‌های گرد و غبار در کشور.