یک‌شنبه 1 مهر 1403

3 سوال مهم فلسفی از دیدگاه دن رابینسون

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
3 سوال مهم فلسفی از دیدگاه دن رابینسون

«دن رابینسون، روانشناس و فیلسوف، در یکی از دوره‌های آموزشی خود موضوعی مهم به عنوان «بحث طولانی» را مطرح کرد و درباره 3 سوال مهم فلسفی توضیح داد.

«دن رابینسون، روانشناس و فیلسوف، در یکی از دوره‌های آموزشی خود موضوعی مهم به عنوان «بحث طولانی» را مطرح کرد و درباره 3 سوال مهم فلسفی توضیح داد که به گفته او هیچ‌گاه نمی‌توان برای آن‌ها پاسخی یافت. اما برای ایجاد پایه و اساس دستگاه عدالت انسانی، باید به تفکر درباره آن‌ها پرداخت.

این سوالات در ادامه آورده شده‌اند:

آگاهی چیست؟

این سوال به مسائلی که در ادامه خواهیم گفت اشاره می‌کند: چگونه می‌توانیم نسبت به هرچیزی آگاه باشیم _ دیدگاه شک‌گرایی رادیکال _؟ آیا چیزی به عنوان حقیقت محض و متعالی وجود دارد _ مثل قوانین ریاضی یا ایده‌های افلاطونی؟ یا آگاهی کاربردی و مشروط بر شرایط خاص کسی است که به آگاهی می‌رسد؟ چه رابطه‌ای بین ذهنیات درونی چه تجربی / ادراکی چه عقلانی _ و شرایط واقعی جهان بیرونی وجود دارد و چگونه درباره آن اگاه می‌شویم؟

چگونه رفتار کنیم؟

این سوال فلسفی به شرایط طبیعی انسان و اخلاقیات برمی‌گردد و این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چه چیزی «خوب» را تشکیل می‌دهد؟ سوالات مربوط شامل این‌ها می‌شوند: زندگی و روش وجودی ارزشمند چیست؟ این سوال را با چه دیدگاهی باید بررسی کرد؟ آیا اخلاقیاتی محض برای قضاوت فضیلت وجود دارد یا این تنها به شرایط اجتماعی و تاریخی بستگی دارد؟ مقیاس تعیین کننده چگونگی وجود چیست؟

چگونه خودمان را مدیریت کنیم؟

این سوال، ترکیبی از سوالات اول و دوم را از دیدگاه اجتماعی و کاربردی بررسی می‌کند. با توجه به میزان آگاهی و ارزش‌ها و دیدگاه‌مان به «خوبی»، شرایط اجتماعی و سیاسی‌مان باید چگونه باشد؟ اصول ساختار اجتماعی‌مان باید به چه شکلی باشد؟ چه کسی و چرا باید قدرت داشته باشد؟ مهم‌ترین ارزش‌های اجتماعی چیست _ مثلا برابری، آزادی، عدالت، امنیت _ و با چه ساختار اجتماعی‌ای می‌توان آن‌ها را به حداکثر رساند؟

متاسفانه دوران طلایی فلسفه به پایان رسیده است. توجه از علوم تئوری، به علوم تجربی _ اطلاعات چه چیزی به ما می‌گویند؟ _ و سودگرایی سطحی _ یعنی چطور کیف پولمان را پر کنیم و به لذت برسیم بدون اینکه به دیگران آسیب برسانیم _ منتقل شده است.»

منبع: سایت لِگا پرس

از دست ندهید

یک سالاد خوشمزه و مهیج برای شب یلدا 

تفال به حافظ دوشنبه 20 آذر 1402؛ کاسم اعظم کرد از او کوتاه دست اهرمن

این سالاد جذاب لبو را برای شب یلدا درست کنید 

تفال به حافظ امروز یکشنبه 19 آذر 1402؛ خواب آن نرگس فتان تو بی‌چیزی نیست