چهارشنبه 18 مهر 1403

360 هزار قطعه طیور در گنبدکاووس مایه‌کوبی شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
360 هزار قطعه طیور در گنبدکاووس مایه‌کوبی شدند

گنبدکاووس - ایرنا - رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس درشرق استان گلستان گفت: مرحله دوم مایه‌کوبی (واکسیناسیون) 360 هزار قطعه طیور بومی در روستاهای این شهرستان علیه بیماری نیوکاسل طی یک ماه گذشته به صورت رایگان انجام شد.

نادر گوگلانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرحله نخست مایه‌کوبی طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل اواخر فصل بهار امسال و مرحله دوم آن نیز با همکاری دهیاران مناطق روستایی گنبدکاووس از 10 آبان تا 10 آذر انجام شد.

وی، نیوکاسل را از مهلک‌ترین بیماری‌های ویروسی طیور در جهان با تلفات 100 درصدی عنوان کرد و گفت: طرح مایه‌کوبی طیور علیه این بیماری مسری باتوجه به نقش این حیوانات در معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی گنبدکاووس به منظور حفظ و حراست از بهداشت و سلامت آنها انجام می‌شود.

گوگلانی با اشاره به پایش و مراقبت مستمر محل نگهداری و پرورش دام، طیور و آبزیان در گنبدکاووس، افزود: درحال حاضر هیچ مشکلی در خصوص پیشگیری و درمان بیماری‌های شایع طیور و دام در این شهرستان وجود ندارد.

نیوکاسل از جمله بیماری‌های مهم پرندگان است که در صورت ابتلای پرنده به آن، تلفات بالایی در طیور به همراه دارد.

بسیاری از گونه‌های پرندگان وحشی و اهلی میزبان این بیماری هستند و در این میان مرغ‌ها آسیب پذیرترین و مستعدترین پرندگان در برابر نیوکاسل هستند.

سرفه‌کردن و نفس‌نفس زدن، بال‌های افتاده و آویزان، پاهای کشیده، پیچیدگی سر و گردن، افسردگی و توقف فعالیت‌های عادی و فلج شدن کامل پرنده از نشانه‌های این بیماری است.

رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس به سرد شدن تدریجی هوا و مشاهده موارد ابتلای دام‌ها به بیماری تب برفکی در برخی استان‌های کشور نیز اشاره کرد و از دامداران این شهرستان خواست به منظور پیشگیری از شیوع این بیماری، هرچه زودتر نسبت به خریداری و انجام مایه‌کوبی دام‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون موردی از بیماری تب برفکی در واحدهای دامی گنبدکاووس مشاهده نشده است، ادامه داد: تب برفکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های ویروسی دامی است که در صورت انجام ندادن اقدامات پیشگیرانه، خسارت سنگینی به دام‌ها وارد می‌کند.

گوگلانی، سقط جنین در دام‌های آبستن، افت وزن دام، زخم دهان و پستان و لنگش را از شایع‌ترین علائم بیماری تب برفکی دانست و از دامداران خواست، دام‌های خریداری شده را برای اطمینان از سلامت آنها قبل از انتقال به گله به مدت 2 هفته قرنطینه کنند.

وی افزود: بیش از 40 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک در گنبدکاووس نگهداری می‌شوند که در نیمه دوم سال بویژه اسفند ماه با توجه به انجام زاد و ولد، جمعیت دام‌های شهرستان به 500 هزار راس افزایش می‌یابد.

*س_برچسب‌ها_س*