چهارشنبه 18 مهر 1403

60 درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی پر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
60 درصد از مخازن سدهای خراسان شمالی پر است

بجنورد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: اکنون 60 درصد از ظرفیت 234 میلیون مترمکعبی مخازن سدهای استان پر است.

وحید واسطه روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سدهای استان 234 میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که اکنون 141.5 میلیون مترمکعب آب در پشت مخازن ذخیره است.

وی خاطرنشان کرد: سد شیرین دره در شهرستان مانه و سمقان، 54.7 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد و در سد بیدواز شهرستان اسفراین هم حدود 10.9 میلیون مترمکعب، آب ذخیره است.

واسطه گفت: سد بارزو در شیروان 52.4 میلیون مترمکعب، سد گلول 2.49 میلیون مترمکعب، سد چری در فاروج، 3.6 میلیون مترمکعب، سد غلامان در شهرستان مرزی راز و جرگلان 10.16 میلیون مترمکعب و سد قزلداش در راز و جرگلان 7.32 میلیون مترمکعب آب در مخزن خود دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: بهترین وضعیت سدها، مربوط به سد شیرین دره است که اکنون حدود 90 درصد از دریاچه این سد پر است.

سد شیرین دره در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان بر روی رود شیرین دره، از سرشاخه‌های رود اترک ساخته شده است.

سد شیرین دره، در سال 84 با ظرفیت ذخیره سازی 91 میلیون مترمکعب به بهره برداری رسید اما در سالیان اخیر به علت گل و لای ورودی به مخزن، حجم مفید آبگیری آن به 61 میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

این سد علاوه بر تامین آب کشتزارهای پایین دست، بخشی از آب آشامیدنی شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی و شماری از روستاهای مسیر انتقال را تامین می کند.

اکنون هشت سد با حجم 234 میلیون مترمکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است که آب کشاورزی 22 هزار هکتار از زمین های پایین دست را تامین می کند.

*س_برچسب‌ها_س*