جمعه 30 شهریور 1403

7 فرمان سازمان ملل برای نظارت بر هوش مصنوعی

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
7 فرمان سازمان ملل برای نظارت بر هوش مصنوعی

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گزارش نهایی خود با عنوان «حکم بر هوش مصنوعی برای بشریت» را منتشر کرد. این گزارش شامل هفت توصیه کلیدی برای مقابله با خطرات و شکاف‌های حکمرانی در زمینه هوش مصنوعی است.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سازمان ملل هفت توصیه کلیدی برای حکمرانی هوش مصنوعی منتشر کرد.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه گزارش نهایی خود با عنوان «حکم بر هوش مصنوعی برای بشریت» را منتشر کرد. این گزارش شامل هفت توصیه کلیدی برای مقابله با خطرات و شکاف‌های حکمرانی در زمینه هوش مصنوعی است. در این گزارش، چارچوبی برای همسوسازی توسعه و استفاده از هوش مصنوعی با حقوق بشر، اصول اخلاقی و اهداف توسعه پایدار ترسیم شده است.

این گزارش نتیجه فعالیت یک نهاد مشاوره‌ای متشکل از 39 عضو است که سال گذشته با هدف بررسی حکمرانی بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی تشکیل شد. توصیه‌های این نهاد در نشست سران سازمان ملل که اواخر این ماه برگزار می‌شود، به بحث گذاشته خواهند شد.

چالش های آینده هوش مصنوعی؛ از اخلاق تا امنیت

آنتونیو گوترش؛ دبیرکل سازمان ملل، در پیامی ویدئویی با تأکید بر اهمیت این گزارش، آن را نقطه عطفی در تلاش برای استفاده بهینه از هوش مصنوعی برای منافع مشترک بشریت دانست.

این گزارش بر همکاری چندجانبه بین دولت‌ها، بخش خصوصی، جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی تأکید دارد تا یک سیستم جهانی حکمرانی هوش مصنوعی که فراگیر، شفاف و پاسخگو باشد، ایجاد شود. همچنین به استانداردهای بین‌المللی و مکانیسم‌هایی برای مقابله با چالش‌های هوش مصنوعی مانند تعصب، حفظ حریم خصوصی و جابجایی شغلی اشاره شده است.

یکی از توصیه‌های کلیدی این گزارش، ایجاد صندوق جهانی هوش مصنوعی و چارچوب داده جهانی برای تقویت شفافیت و مسئولیت‌پذیری است. سازمان ملل همچنین هشدار داد که توسعه هوش مصنوعی تحت کنترل چند شرکت چندملیتی ممکن است منجر به تحمیل این فناوری بر مردم بدون در نظر گرفتن نیازها و نگرانی‌های آنها شود.

در نهایت، پیشنهاد ایجاد دفتر هوش مصنوعی برای حمایت از اجرای این توصیه‌ها نیز مطرح شده است.