شنبه 21 مهر 1403

90 درصد اساتید معارف حق‌التدریس هستند / تحول دروس معارف را جزو سیاست‌های نهاد رهبری در دانشگاه‌ها می‌دانیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
90 درصد اساتید معارف حق‌التدریس هستند / تحول دروس معارف را جزو سیاست‌های نهاد رهبری در دانشگاه‌ها می‌دانیم

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به جذب اساتید دروس معارف در دانشگاه ها گفت: دو نوع مدرس در فضای دروس معارف در دانشگاه‌ها داریم که برخی از مدرسین اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها هستند و برخی هم عضو هیات علمی نیستند و به صورت حق التدریس در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند. وی افزود: هر دو نوع اساتید معارف در نهاد رهبری...

حجت الاسلام رستمی، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، با اشاره به جذب اساتید دروس معارف در دانشگاه ها گفت: دو نوع مدرس در فضای دروس معارف در دانشگاه‌ها داریم که برخی از مدرسین اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها هستند و برخی هم عضو هیات علمی نیستند و به صورت حق التدریس در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: هر دو نوع اساتید معارف در نهاد رهبری از شناسایی، آزمون‌ها و صدورمجوز تدریس و نظارت بر این اساتید و مهارت افزایی توسط نهاد رهبری در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین در این حوزه خودمان را مسئول و پاسخگو می‌دانیم.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها اضافه کرد: در این حوزه چالش‌هایی داریم که دانشگاه‌ها و دستگاه‌های آموزش عالی باید به آن توجه کنند که یکی از این چالش‌ها کمبود عضو هیات علمی کرسی‌های اختصاص یافته به تدریس دروس معارف است که تقریبا ده درصد تدریس درس معارف توسط اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها انجام می‌شود و 90 درصد آن توسط اساتید حق التدریس ارائه می‌شود.

رستمی افزود: اساتید حق التدریس محدودیت‌هایی در دانشگاه دارند. این اساتید نه اتاقی در دانشگاه و نه فرصتی برای قبل و بعد از دانشگاه برای دانشجویان دارند و این محدودیت عمل را برای اساتید ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به تحول در دروس معارف گفت: تحول دروس معارف را جزو سیاست‌های نهاد رهبری در دانشگاه‌ها می‌دانیم. سال گذشته بعد از 15 سال سرفصل‌ها تغییر کرد و مهرماه امسال 10 کتاب درسی جدید بر اساس این سرفصل‌های جدید تدوین کردیم و در اختیار دانشجویان قرار دادیم.

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: طرح تحول بنیادین دروس معارف در دست اقدام است؛ اگر به نتیجه برسد بر اساس این طرح تغییرات بنیادین خواهیم داشت.