چهارشنبه 18 مهر 1403

آب سد شیرین‌دره دوباره از مدار مصرف بجنوردی‌ها خارج شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آب سد شیرین‌دره دوباره از مدار مصرف بجنوردی‌ها خارج شد

بجنورد - ایرنا - بارندگی و ورود روان‌آب به سد شیرین‌دره شهرستان مانه و سملقان، سبب شد تا آب این سد بار دیگر، به‌خاطر بالا بودن کدورت از مدار مصرف شهروندان بجنوردی خارج شود.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سیل شب گذشته سبب شد کدورت آب سد شیرین دره بالا برود از این رو آب این دریاچه برای آشامیدن مناسب نیست و به ناچار از مدار مصرف مرکز استان خارج شده است.

رضا عطایی اظهار داشت: آب سد شیرین دره از شب گذشته از مدار مصرف بجنورد خارج شده و تاکنون در مدار قرار نگرفته است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: در تلاش هستیم تا برداشت آب از تاج سد انجام شود و در مدار مصرف قرار گیرد.

وی گفت: میزان مصرف آب در شهر بجنورد، روزانه 700 لیتر بر ثانیه است که 450 لیتر بر ثانیه از آب سد شیرین دره تامین می شود.

وی درباره طرح ابتکاری شرکت در برداشت آب از تاج سد گفت: در این روش، 120 لیتر بر ثانیه آب از سد برداشت می شود، علاوه بر آن، آب 27 حلقه چاه هم برای تامین نیاز شهروندان، وارد مدار شده است اما پاسخگوی نیاز نیست.

عطایی افزود: مخازن ذخیره آب تاکنون به میزان کافی آب داشته و مشکلی در زمینه کمبود آب برای شهروندان مرکز استان ایجاد نشده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی با تاکید بر اینکه ذخیره سازی آب، سبب افزایش میزان مصرف و بیشتر شدن مشکل کمبود این محصول می شود از مشترکان درخواست کرد ضمن پرهیز از ذخیره سازی آب، مصرف خود را مدیریت کنند.

آب سد شیرین دره که گل آلود می شود، آب این دریاچه از مدار مصرف چند روستای بجنورد قطع می شود و ساکنان این مناطق هم با کاهش فشار و یا قطعی آب رو به رو می شوند.

شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی 210 هزار نفر جمعیت دارد.

بارندگی های روز شنبه موجب جاری شدن سیل در برخی مناطق استان خراسان شمالی شد که به حوزه کشاورزی و تاسیسات زیربنایی خسارت زد.

*س_برچسب‌ها_س*