جمعه 10 فروردین 1403

آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی راه حل مناسبی برای کنترل بازار گوشت نیست

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی راه حل مناسبی برای کنترل بازار گوشت نیست

مدیرعامل اتحادیه دامداران گفت: آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی راه‌حل مناسبی برای کنترل قیمت گوشت در بازار نیست و شرایط را بدتر می‌کند.

سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از کمبود و گرانی نهاده‌های دامی در بازار اظهار کرد: با وجود تامین 40 تا 45 درصد نهاده‌های دامی با نرخ مصوب و مابقی از بازار آزاد، قیمت تمام شده تولید شیر و دام به شدت بالاست.

وی با اشاره به اینکه دولت برای نهاده‌های جو، ذرت و کنجاله سویا یارانه در نظر گرفته است، افزود: مابقی نهاده‌ها همچون یونجه، ذرت علوفه ای، کاه، کلش، تفاله چغندر قند و... از بازار آزاد باید خریداری شود که افزایش قیمت سه قلم ذرت، سویا و جو بر بازار این نهاده‌ها هم‌تاثیر مستقیمی دارد.

سلطانی قیمت تمام شده هر کیلو شیرخام را 5 هزار و 700 تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه ستاد تنظیم بازار نرخ مصوب هر کیلو شیرخام را 4 هزار و 500 تومان اعلام‌کرده است، بنابراین طبق اذعان معاون وزیر جهاد اگر 55 تا 60 درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب تامین شود و قیمت یونجه، سبوس، کاه و کلش و... نوسانی نداشته باشد، نرخ مصوب فعلی جوابگوی هزینه‌های تولید است.

مدیر عامل اتحادیه دامداران قیمت تمام شده هر کیلو گوسفند را 50 هزار تومان و گوساله 45 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که متوسط کشوری قیمت هر کیلو دام سبک 42 تا 43 هزار تومان و دام سنگین 37 تا 38 هزار تومان است.

*س_اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار 50 تا 60 درصد است_س*

وی ادامه داد: با وجود حلقه‌های واسط ناشی از خلاء‌های موجود، اختلاف قیمت گوشت از دامداری تا بازار 50 تا 60 درصد است که سازو کار باید به گونه‌ای برای اتحادیه فراهم شود تا با عرضه مستقیم گوشت با نرخ منطقی به دست مصرف کننده برسد.

مدیر عامل اتحادیه دامداران در واکنش به آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی و پرداخت یارانه مستقیم تصریح کرد: آزادسازی قیمت نهاده‌ها شرایط را بدتر می‌کند چرا که پرداخت یارانه شعاری بیش نیست و هیچ‌گاه به دست دامدار نرسیده است. اما آنچه حائز اهمیت است با افزایش قیمت اقلام لبنی و دیگر کالا‌ها به سبب درآمد ثابت افراد، خانوار چاره‌ای جز کاهش اقلام مصرفی سبد خود ندارند که این امر سلامتی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

انتهای پیام /