دوشنبه 28 خرداد 1403

آسمان و ریسمان اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات / روزنه‌گشایان در انتخابات نامزد دارند

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
آسمان و ریسمان اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات / روزنه‌گشایان در انتخابات نامزد دارند

روزنامه شرق: اصلاح‌طلبان با هم درگیر نمی‌شوند، چون ظرفیت درگیرشدن هم ندارند و نهایتا مثل انتخابات 1402 بعضی از آنها در قالب روزنه‌گشا وارد می‌شوند

سرویس سیاست مشرق - در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ششم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری 1403، رای لاهه، هشداری جدی برای رژیم صهیونیستی، چشم انداز اقتصاد در دولت چهاردهم چیست؟ و سقف جدید اجاره بها در آستانه اجرا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مروری بر اظهارات و رسانه های اصلاح طلبان رادیکال بیانگر آن است که آنان ضمن واکنش نسبت به سوگواری جامعه در خصوص شهادت آیت الله رئیسی می کوشند تا سوگواری ملی را به یک پروژه سیاسی تنزل بدهند، روزنامه اعتماد در گزارش تیتر یک خود درباره انتخابات نوشته است:

در سطح اول احتمالات که مشارکت بین 35تا 40درصدی شکل می گیرد به هیچ وجه حماسه سیاسی ظهور پیدا نمی کند. هیچکس هم نباید با کلمات بازی کند و آن را حماسه بنامد. در سطح دوم احتمالات که مشارکت را حدود 50درصد می رساند، برخی افراد میانه در آن فرصت حضور دارند، هرچند وضعیتی بهتر از سطح اول است اما نتیجه مورد نظر مردم و حاکمیت را ایجاد نمی‌کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است:

تنها در سطح سوم است که می توان دستاوردهای قابل توجه تری برداشت کرد. در این نو. ع انتخابات ها رییس جمهور با پشتوانه رای مردمی می تواند گام های محکم‌تر و استوارتری بردارد. نیروهای اعتدالی می توانند نیروی اعتدالی با گرایش راست یا نیروی اعتدالی با گرایش چپ باشند. از هر دو گرایش هم در نامزدهای احتمالی حضور دارند. در یک چنین انتخاباتی، باید انتظار داشت که مشارکت بالای 40درصدی و. حتی به 50درصد هم برسد. البته این انتخابات هم نمره قبولی نمی گیرد و در تراز ملت بزرگ ایران نیست. اما از سطح نخست بهتر است.

روزنامه شرق نیز در تحلیل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نوشته است:

اصلاح‌طلبان فرصت کافی برای بازسازی داخلی خود ندارند؛ بنابراین اصلاح‌طلبان شانسی ندارند، مگر اینکه معتدلین اصلاح‌طلبان به سوی نیروهای میانه‌رو بیایند. اما اینکه کاندیدای ائتلافی اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تأیید صلاحیت شود، هنوز مشخص نیست. البته طبق اخبار واصله قرار بر این بود که دیروز شنبه جبهه اصلاحات جلسه‌ای با دستور کار نحوه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کند که در واکنش به این خبر جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات گفت قرار است جلسه مذکور امروز (یکشنبه 6 خرداد ماه) برگزار شود. اما در پاسخ به این پرسش که آیا حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری منوط به شرایط خاصی خواهد بود؟، جواب منفی داد و در تشریح شرایط حضور به این نکته اشاره کرد که «جبهه اصلاحات باید امکان معرفی و تأیید صلاحیت شدن کاندیداهای خود را داشته باشد. اصلاح‌طلبان با هم درگیر نمی‌شوند، چون ظرفیت درگیرشدن هم ندارند و نهایتا مثل انتخابات 1402 بعضی از آنها در قالب روزنه‌گشا وارد می‌شوند و بخشی از کادرهایشان هم تندرو هستند و اصلا شرکت نخواهند کرد!

روزنامه آرمان ملی نیز از حالا به دنیال بهانه سازی برای عدم مشارکت رفته و می‌نویسد:

موضوع اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم به بحث «مشارکت» شهروندان باز می‌گردد که مهمترین چالش محسوب می‌شود. باوجود آمارهای پایین انتخابات ادوار اخیر که مرحله به مرحله کاهشی‌تر می‌شود نیاز است تا دستگاه‌های نظارتی مانند شورای نگهبان و سایر دستگاه‌ها انگیزه شهروندان برای حضور در صف رای دهندگان را افزایش دهند در غیر این صورت باید در انتظار آمارهای مشارکتی پایینی باشیم.

تحلیل وضعیت اصلاح‌طلبان دارای چند نکته مهم است:

1- اصلاح طلبان رادیکال بر اساس شرایط عادی از مدت ها قبل نقد دولت سیزدهم را آغاز و تلاش داشتند که ضمن سیاه نمایی محض از شرایط کشور، ضرورت پایان دادن به این دولت را دنبال نمایند. لذا این جریان در شرایط کنونی که مدعی شکل گیری فضای غیر قابل نقد پس از شهادت آیت الله رئیسی است، به بیان دیگر به دنبال توجیه وضعیت خود بوده و هراس آنان را از اقبال عمومی به شخص آیت الله شهید رئیسی را به نمایش می گذارد.

2 - اصلاح طلبان رادیکال اما در حالی انتخابات ریاست جمهوری را فراروی خود دارند که از سویی پیش از این مقاومت مدنی در برابر حاکمیت برای تامین شروط خود را دنبال می کرد و از سوی دیگر در شرایط خاص کنونی نیز در حالی به دنبال تصمیم گیری برای انتخابات ریاست جمهوری است که در بطن و متن جریان اصلاحات اختلافات عمیقی هم در راهبرد و هم تاکتیک دیده می شود.

شاید به تعبیری بتوان گفت شرایط کنونی جبهه اصلاحات بگونه ای است که باید در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بوضوح از آشکار شدن بال رادیکال - بال میانه رو این جریان سخن به میان آورد که هر یک می کوشد هژمونی خود را در ساختار و تصمیمات این جریان تثبیت نماید.

آسمان و ریسمان اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات / روزنه‌گشایان در انتخابات نامزد دارند 2
آسمان و ریسمان اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات / روزنه‌گشایان در انتخابات نامزد دارند 3
آسمان و ریسمان اصلاح‌طلبان رادیکال برای تحریم انتخابات / روزنه‌گشایان در انتخابات نامزد دارند 4