شنبه 21 مهر 1403

آشنایی با بهترین جنس روتختی و فاکتورهای انتخاب آن

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
آشنایی با بهترین جنس روتختی و فاکتورهای انتخاب آن

فقط کافی است قصد خرید روتختی داشته باشید و به بازار بروید، با خیل عظیمی از جنس پارچه، رنگ، طرح و مدل مواجه می‌شوید. تا جایی که ممکن است زمان انتخاب سردرگم شوید و نتوانید تصمیم بگیرید. علاوه بر این معمولاً برای خرید این کالای خواب وسواس زیادی به خرج داده می‌شود. در ادامه می‌خواهیم حداقل به یک از مهم‌ترین موارد در خرید معرفی بهترین جنس روتختی با شما صحبت کنیم تا زمان خرید با اسامی ناآشنایی مواجه نشوید.

آشنایی با انواع پارچه و جنس روتختی

کالاهای خواب و تخت خواب‌های امروزی دیگر لحاف‌تشک‌های دست‌دوز قدیمی را قبول نمی‌کنند. برای اینکه ظاهر زیبای خودشان را به رخ بکشند باید از روتختی‌های جدیدی برای آن‌ها استفاده شود. ضمن اینکه با انتخاب روتختی مناسب، شما خواب راحت‌تری را هم تجربه خواهید کرد.

بیشتر بخوانید» در این مقاله با معروف‌ترین برندهای روتختی ترک آشنا شوید.

جنس پارچه روتختی ویسکوز - ویسکوز

شاید اگر اسم صنعتی این جنس پارچه را بشنوید برایتان ناآشنا باشد. البته مقصر هم نیستید؛ چراکه خود بزازان هم آن را به نام تترون بیشتر می‌شناسند. تترون پارچه‌ای است که طی سال‌ها امتحان خودش را در نرمی و لطافت و پس‌ندادن رنگ، پس داده است؛ بنابراین اگر می‌خواهید روتختی تترون را داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید و لباس سفیدتان را رنگی تحویل نگیرید، خیالتان راحت باشد.

جنس پارچه روتختی پلی‌استر پنبه‌ای

ترکیب پلی‌استر و پنبه برای پارچه روتختی بسیار مناسب است. در صنعت نساجی این پارچه را از 65% پلی‌استر و 35% پنبه تولید کرده‌اند. این مدل را به‌عنوان پارچه‌ای مقاوم در برابر سایش، شست‌وشو و رطوبت می‌شناسند. بسیار اتفاق افتاده که طرح پارچه روتختی بعد از چند بار شست‌وشو کم‌رنگ شده و جذابیت اولیه خودش را ازدست‌داده است. با انتخاب جنس پلی‌استر پنبه‌ای دیگر نگران این مورد نباشید.

بیشتر بخوانید» بررسی دلایل اصلی پرز دادن انواع روتختی را در این مقاله از خابیلو بخوانید.

جنس پارچه روتختی پلی فلامنت پنبه‌ای

با توصیف اینکه فلامنت پنبه‌ای چه جنسی است و چقدر مرغوبیت دارد، نمی‌توان کیفیت و لطافت آن را متصور شد. از این جنس از پارچه برای روکش‌های تخت‌های بیمارستانی استفاده می‌شود. همان‌طور که می‌دانید برای حفظ پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی به طور مرتب باید ملحفه ها را با مواد ضدعفونی‌کننده شست‌وشو داد. پس می‌شود انتظار داشت که فلامنت پنبه‌ای هم از مقاومت بالایی در برابر شست‌وشو برخوردار است.

جنس پارچه روتختی کتان

روتختی‌هایی از جنس کتان از نرم‌ترین، بادوام‌ترین و لطیف‌ترین نوع روتختی هستند. اگر گرما برایتان غیرقابل‌تحمل است یا در مناطق گرمسیر ساکن هستید، باید از روتختی استفاده کنید که گرمای بدنتان را جذب کند. بااین‌همه تفاسیر قیمت بالای این جنس از روتختی پرفروش دور از انتظار نیست. فقط یک مشکلی که جنس کتان چه در البسه و چه در روتختی دارد این است که خیلی زود چروک می‌شود. همین!

جنس پارچه روتختی تنسل

گیاه اکالیپتوس هم دستی بر صنعت دارد هم خوراکی و دارویی. علاوه بر خواص دارویی این گیاه، پارچه‌هایی لطیف و ماندگاری هم تولید می‌کند. بسیاری معتقدند که دوستدار محیط‌زیست هستند و از مواد زیست‌تخریب‌پذیر کمتری استفاده می‌کنند. روتختی تنسل بهترین پیشنهاد است. حال چطور می‌شود که ازبین‌بردن گیاه با طرف‌دار محیط‌زیست تناقض ندارد این است که برای تولید این پارچه از مواد شیمیایی و آب کمتری نسبت به سایر پارچه‌ها استفاده می‌شود.

اما خب پارچه روتختی تنسل یک مشکل بزرگ دارد. اینکه چون نمی‌تواند مثل پارچه‌های پنبه‌ای هوا را از خودشان عبور دهند، حس ناخوشایند نم زدگی را در فرد ایجاد می‌کند.

جنس پارچه روتختی ابریشمی

به نظر می‌رسد بهتر است ابریشم را یک هواساز دانست چرا این جنس از روتختی در زمستان گرم و در تابستان سرد است. همان‌طور که می‌دانید زحمت تولید این الیاف پروتئینی را کرم ابریشم می‌کشد و به لطافت و نرمی شهرت دارد. اما باید برای نگهداری این روتختی گران بسیار مراقب باشید. به‌عنوان‌مثال پرده مناسبی انتخاب کنید که آفتاب مستقیم به آن نتابد تا زمان بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید.

جنس پارچه روتختی پنبه‌ای

از خصوصیات روتختی پنبه‌ای می‌توان به نرمی، لطافت، قیمتی مناسب و ماندگاری بالای آن اشاره کرد. الیاف این جنس از پارچه به شکلی است که به پوست شما امکان تنفس می‌دهد. از دیگر مزیت‌های این مدل از پارچه می‌توان به شست وشو آسان و بی‌دردسرش اشاره کرد. دستتان هم برای انتخاب باز است هم می‌توانید روتختی گل‌دار و هم ساده را خریداری کنید.

جنس پارچه روتختی رانفورس

اگر برای دکوراسیون داخلی اتاقتان فضایی کلاسیک را انتخاب کردید و قصد خرید روتختی را دارید، روتختی رانفورس را به‌عنوان پارچه‌ای با تراکم بالا، نرم و مستحکم برای تختتان در نظر بگیرید.

جنس پارچه روتختی اکریلیک

شاید در بازار پارچه اکریلیک به چشمتان خورده باشد اما شناخت کاملی از آن نداشته باشید. این جنس از روتختی را برای روزهای سرد سال و افرادی که نسبت به این پارچه حساسیت ندارند پیشنهاد می‌کنیم. اما بهتر است بدانید با خرید این روتختی با جنسی لطیف و نرم روبه‌رو نخواهید بود و بعد از شست‌وشو هم امکان دارد بافت پارچه گره، گره شود؛ بنابراین استفاده از نرم‌کننده را هنگام شست‌وشو فراموش نکنید.

درواقع قیمت بسیار مناسب پارچه اکریلیک باعث شده جایگاهش را در بازار حفظ کند.

جنس پارچه روتختی مخمل

دیدن پارچه مخمل برای شما یادآور سلطنت و اشراف است. پس اگر چیدمان اتاقتان را این طور در نظر دارید، روتختی مخمل بهترین انتخاب است. باتوجه‌به مواردی که به آنها اشاره شد، گران‌قیمت بودن این جنس از پارچه دور از انتظار نیست.

جنس پارچه روتختی زربافت

هرچندکه بافت این پارچه در ایران قدمتی چندین ساله دارد، اما خاستگاه اصلی این پارچه کشورچین است که نخهای طلا و نقره را با ابریشم ترکیب و پارچه هایی با طرحهایی برجسته و گران قیمت تولید میکردند. همانطورکه گفته شد طرح روتختی زربافت برجسته است به همین خاطر در برابر سایش بسیار آسیب پذیرند.

جنس پارچه روتختی پشمی

از دیگر گزینههای پیش روی شما در انتخاب روتختی، روتختیپشمی است. ازاسم این جنس مشخص میشود که از پشم حیوانات تولید شدهاند. کسانی که سرمایی هستند یا در مناطق سردسیر زندگی میکنند، این جنس از روتختی گزینه بسیار مناسبی برایشان است. فقط دقت کنند که نسبت به آن حساسیت نداشته باشند.

کلام پایانی

نگارش مقاله بهترین جنس روتختی هم به پایان رسید. سعی براین داشتیم که انواع جنس روتختی را به شمامعرفی کنیم تا زمانی که به فروشگاهی برای خرید مراجعه میکنید بدانید بابت چه فاکتورهایی مبالغ زیاد یا کمی را میپردازید.

هم اکنون دیگران می خوانند -->
آشنایی با بهترین جنس روتختی و فاکتورهای انتخاب آن 2
آشنایی با بهترین جنس روتختی و فاکتورهای انتخاب آن 3
آشنایی با بهترین جنس روتختی و فاکتورهای انتخاب آن 4