جمعه 10 فروردین 1403

آشنایی با مراسمات محرمی و ناملموس سرخه / از آیین "قاتل آو" تا "حیدر، حیدر"

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
آشنایی با مراسمات محرمی و ناملموس سرخه / از آیین "قاتل آو" تا "حیدر، حیدر"

هرگوشه از کهن دیار قومس آداب و رسوم مخصوص به خود دارد و مردم شهرستان سرخه نیز از این قاعده مستثنی نیوده و آیین هایی سنتی و خاص دارند که در فهرست میراث ملی ثبت شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت؛ هرگوشه از کهن دیار قومس آداب و رسوم مخصوص به خود دارد و مردم شهرستان سرخه نیز از این قاعده مستثنی نیوده و با برگزاری آیین های خاصی در روز عاشورا به عزاداری می پردازند.

نخل گردانی، علم گردانی، تعزیه عصر عاشورا و خیمه سوزان و حرکت دستجات سینه زنی و زنجیر زنی از جمله آیین های عزاداری مردم سرخه در ماه محرم است.

حسین کوکبی، پژوهشگر میراث تاریخی، طبیعی و معنوی سرخه در گفتگو با خبرنگار مرآت در رابطه با آیین های عزاداری شهرستان سرخه گفت: مراسمات عزاداری "عرب، عرب"، مراسم سنتی عزاداری "قاتل آو" و "حیدر حیدر" آق علی چال سرخه در زمره آثار ملی به ثبت رسیده و از مراسمات مذهبی ماندگار و ناملموس این شهرستان است.

وی در رابطه با مراسم عزاداری "عرب، عرب" این شهرستان بیان کرد: مردم سرخه در این مراسم لباس‌های عربی بر تن می‌کنند و به سبک و سیاق دوران صدر اسلام با برپایی خیمه به عزاداری می‌پردازند.

کوکبی در ادامه اظهار کرد: یکی دیگر از آثار ملی که در زمره آثار ملی قرارگرفته است؛ مراسم عزاداری حیدر حیدر تکیه آق علی چال سرخه است این رسم مذهبی مردمان دیار سرخه نیز در ایام محرم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با چرخیدن دور علم در میانه تکیه و سردادن نوای حیدر حیدر عشق و ارادت خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

وی بیان داشت: در بعدازظهر روز تاسوعا تا بعدازظهر عاشورا مراسمی به نام «عزاداری قاتل آو» برگزار می‌شود که این مراسم نیز از قدیم‌الایام تاکنون بدین صورت بوده که کشاورزان سرخه در این مدت زمان آب را در جوی‌ها آزاد و در مسیر حرکت آب شروع به عزاداری می کردند.

وی در مورد شیوه حسن چو که قدمتی دیرینه دارد نیز ابراز کرد: در این شیوه عزاداری، عزاداران با در دست گرفتن دو چوب یا سنگ، همگام و هم نوا با آوای نوحه ها و مداحی ها، آنها را به هم می کوبند. در این شیوه، عزاداران به جای زدن بر سینه و یا استفاده از زنجیر برای عزاداری، عزاداران دو چوب (سنگ) موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می زنند.

این پژوهشگر میراث فرهنگی شهرستان سرخه در رابطه با دیگر مراسم این شهرستان خاطر نشان کرد: از دیگر مراسمی که می توان به صورت ویژه و خاص در روز عاشورا به آن اشاره داشت برپا کردن خیمه های کاروان امام حسین (ع) و آتش زدن خیمه ها وحرکت کاروان اسرا به صورت نمادین همزمان با حرکت کاروان اسرای صحرای کربلا در بعدازظهر عاشورا است که با حضور جمع کثیری از مردم ولایتمدار و عاشورایی سرخه و استان سمنان برگزار می شود.

بنا به گفته کوکبی مردم شهر سرخه و تمامی هیئت های مذهبی این شهرستان در روز عاشورا در محلی که خیمه های نمادین اباعبدالله (ع) برپا شده به صورت متمرکز حضور یافته و با تشکیل دایره هایی موازی و با نظم بسیارخاص به سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری پرداخته و با تعزیه خوانی، خیمه های واقعه عاشورا به صورت نمادین آتش زده شده و با پرواز کبوتران بر بالای خیمه های سوخته، احساسی پر از غم و شوری وصف ناشدنی در عزاداری سرور شهیدان امام حسین (ع) در میان مردم ایجاد می شود.

انتهای پیام /