دوشنبه 9 مهر 1403

آغاز برداشت جو در پارس‌آباد مغان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز برداشت جو در پارس‌آباد مغان

اردبیل - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی پارس‌آباد مغان از آغاز برداشت جو آبی و دیم از اراضی زیرکشت در این شهرستان خبر داد.

حسن نظیفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 875 هکتار جو آبی و هزار و 106 هکتار جو دیم و در مجموع هزار و 981 هکتار در حوزه شهرستان زیرکشت رفته و با بررسی‌های کارشناسان پیش‌بینی شده امسال در مزارع جو آبی بیش از سه هزار و 200 کیلوگرم و در مزارع دیم هزار و 100 کیلوگرم به ازای هر هکتار برداشت شود.

او اظهارداشت: کشت جو در منطقه مغان به عنوان یک محصول استراتژیک بوده و آبان ماه کاشت و اواسط خردادماه برداشت می‌شود و از جمله تولیدات شهرستان پارس‌آباد است که در کنار تولید کلزا و گندم از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی همچنین به آغاز برداشت باقلا برای اولین بار در این شهرستان اشاره کرد و گفت: باقلا از جمله محصولاتی است که برای اولین بار بصورت آزمایشی در 30 هکتار از مزارع شهرستان پارس‌آباد کشت شده و پیش‌بینی می‌شود بیش از 600 تن محصول تر باقلا تولید و روانه بازار شود.

وی تصریح کرد: باقلا در اوایل آبان ماه کشت و اواخر اردیبهشت برداشت می‌شود، باقلا یک گیاه اصلاح‌کننده خاک بدلیل افزایش مقدار ازت بجای مانده از این گیاه است و اصلاح حاصلخیزی خاک با کشت باقلا موجب کاهش مصرف کود ازته در زراعت بعدی می‌شود.

پارس‌آباد مغان از قطب‌های مهم تولید برخی محصولات استراتژیک در کشور است. شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اراضی وسیع کشاورزی 2 هزار و 600 هکتار باغ های میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه‌های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت‌های منحصر بفرد کشور است که در پارس‌آباد مغان قرار دارد. پارس‌آباد مغان در شمال اردبیل و در جوار جمهوری آذربایجان قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*