سه‌شنبه 24 مهر 1403

آغاز نهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه به قاریان و مدرسان قرآنی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز نهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه به قاریان و مدرسان قرآنی

تهران - ایرنا - نهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، از فردا پنج‌شنبه با ثبت‌نام داوطلبان آغاز می‌شود.

سید علی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، در نشست خبری نهمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، با تبریک عید سعید فطر، گفت: این نشست از یک دهه قبل برنامه‌ریزی شده و ما امسال نهمین دوره را برگزار می کنیم، در ابتدا که این طرح مطرح و منجر به مصوبه شورای قرآن شد از سوی قاریان و فعالان قرآنی، مورد استقبال قرار گرفت و اکنون تعاملات با قاریان و مدرسان قرآنی، سازمان یافته‌تر و قانون‌مندتر است، البته برخی برنامه‌های مصوب، محقق شده اما برخی نیز محقق نشده است. از مزایای این طرح، استخدام در نهادهای دولتی بود که انجام نشد که این مدارک دارای ارزش استخدامی باشد و باعث ارتقای آن شود. پیگیری های صورت گرفته نشان می‌دهد که برخی می‌گوید این آیین نامه ابلاغ نشده و باید از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید برای رفع این مشکل و ابلاغ بخش نامه، اقداماتی انجام شود.

وی با اشاره به روند این برنامه، افزود: از فردا داوطلبان می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند و آثار مرتبط را بفرستند تا در روند داوری قرار بگیرد، در هشت دوره گذشته 343 نفر که شامل 223 قاری و 120 مدرس، از سطح یک تا چهار، رتبه‌بندی شدند، از این تعداد، 17 درصد خواهران و 83 درصد برادران هستند.

سرابی ادامه داد: بر اساس مصوبه سال 97 قرار شد برای برخی از پیشکسوتان بر اساس اطلاعاتی که ارزیابی می‌شود گواهینامه صادر کنیم و دو بار فراخوان دادیم، کسانی که داوطلب بودند. درخواست، مدارک و توانمندی ها و داشته های عزیزان مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی از پرونده ها بررسی شد و 95 درصد از پرونده‌ها را جواب دادیم اما ادامه طرح به خاطر شرایط بهداشتی کشور انجام نشد و پرونده چند نفری از استادان باقی مانده که به محض برطرف شدن شرایط اضطراری و برگزاری جلسات، پاسخ آن‌ها ارسال خواهد شد.

قائم مقام شورای عالی قرآن، با اشاره به دوره‌های آموزشی برگزار شده برای قاریان و مدرسان، اظهار کرد: دو دوره آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار شده که در هر دوره به 11 نفر از قاریان، مدرک درجه یک دادیم. دومین دوره را هم آغاز کردیم که با توجه به مسائل بهداشتی کشور، دوره به تعویق افتاد، انشاالله با برطرف شدن مشکلات ادامه پیدا می کند. این دوره از سال گذشته آغاز شده و قاریان ممتاز از سراسر کشور در آن شرکت می‌کنند و در پایان پس از آزمون و ارزیابی، مدارک خود را دریافت خواهند کرد.

محمد تقی میرزاجانی معاون شورای عالی قرآن در ادامه این نشست گفت: تا کنون و در مجموع، قاریان و مدرسان از 29 استان کشور گواهینامه‌های مختلفی را دریافت کرده‌اند، تنها دو استان گلستان و سیستان و بلوچستان، تا کنون قاریان نمونه نداشته‌اند که باید برای آموزش و رتبه‌بندی در این استان‌ها، برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به روند برگزاری این ارزیابی، اضافه کرد: اعلام نتایج اولیه، نیمه دوم تیر ماه خواهد بود و مرحله دوم که شامل آزمون تلاوت و مصاحبه است در نیمه اول مرداد برگزار می‌شود، نتایج مرحله سوم در آذر ماه اعلام می‌شود و در روزهای پایانی سال نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

میرزاجانی ادامه داد: در روزهای آینده تیزر فراخوان صدا و سیما منتشر خواهد شد و خبرگزاری‌ها نیز در این حوزه همکاری خواهند کرد و سال‌های گذشته هم چنین بوده که خبر فراخوان به دست داوطلبان می رسد و به موسسات قرآنی و برگزار کنندگان جلسات نیز اطلاع رسانی می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا، درباره شرایط ثبت نام گفت: برای قاریان محدودیتی وجود ندارد اما مدرسان باید سنواتی از تجربه تخصصی را گذرانده باشد و برای دریافت مدرک درجه یک، باید ده سال سابقه تخصصی تدریس داشته باشند و مدارک آن را باید ارسال کنند.

به گزارش ایرنا، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور تعیین ساز و کاری جهت ارزیابی و رتبه‌بندی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم و تسهیل تعامل و خدمت‌رسانی دستگاه‌های مختلف به ایشان، آیین‌نامه ضوابط ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در جلسه نهم شورای توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ 7/12/1389 به تصویب و جهت اجرا به شورای عالی قرآن ابلاغ کرده و پس از آن هر سال حداقل یک دوره آزمون تخصصی برگزار و به قبول‌شدگان گواهی‌نامه تخصصی قرائت و تدریس قرآن اعطاء شود که از سطح یک تا چهار را شامل می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*