شنبه 8 اردیبهشت 1403

آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستم

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
آماده میانجیگری بین روسیه و اوکراین هستم

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، رئیس جمهور ترکیه که در نشست سران ناتو حضور دارد از آمادگی برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین جهت خاتمه جنگ بین این دو کشور خبر داد.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه در نشست خبری در لیتوانی آمادگی خود را برای میانجیگری در مناقشه بین روسیه و اوکراین ابراز کرد. وی گفت که البته تاکنون چنین چیزی به او پیشنهاد نشده است.

عملیات ویژه نظامی روسیه علیه رژیم کی‌یف از پنجم اسفند ماه سال 1400 و در پاسخ به تلاش‌های اوکراین برای عضویت در ناتو و حملات این کشور به روس‌تباران ساکن شرق اوکراین آغاز شد. روسیه می‌گوید دولت اوکراین تحت نفوذ تفکرات نئونازی است.

اردوغان گفت: «اگر طرفین موافقت کنند یا بخواهند ما میانجیگری کنیم، خوشحال خواهیم شد. همانطور که استانبول به مرکزی برای مسیر انتقال غلات تبدیل شده، به همین شکل نیز آماده هستیم تا در چنین اقداماتی میانجی باشیم.»

کرملین بارها اعلام کرده رئیس جمهور روسیه از هر پیشنهادی که به این کشور اجازه رسیدن به اهدافش در اوکراین از راه‌های صلح‌آمیز بدهد، استقبال می‌کند.

«دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین اخیرا در این باره گفت، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه از هر پیشنهادی که به تحقق اهداف مسکو در اوکراین از راه‌هایی غیر از اقدام نظامی منجر شود، استقبال می‌کند اما غرب راه دیگری جز ادامه اقدام نظامی باقی نگذاشته است.

پسکوف گفت: «و پوتین از هر تماسی که باعث تحقق اهداف ما از روش دیگری غیر از عملیات نظامی ویژه شوند استقبال کرده و خواهد کرد.»

به دنبال چراغ سبز ترکیه برا ی پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو، «ویکتور بونداروف» رئیس کمیته دفاع و امنیت روسیه در روز سه شنبه اظهار داشت که ترکیه پس از یکسری «تصمیمات تحریک‌آمیز» در حال تبدیل شدن به «کشور غیردوست» است.