چهارشنبه 18 مهر 1403

آمادگی سدهای خراسان شمالی برای مهار سیلاب‌های تابستانه

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آمادگی سدهای خراسان شمالی برای مهار سیلاب‌های تابستانه

بجنورد - ایرنا - معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی گفت: اکنون هشت سد استان با گنجایش 234 میلیون مترمکعب برای مهار رواناب‌ها و سیلاب‌های تابستانه آمادگی دارد.

وحید واسطه روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ورود پنج میلیون و 710 هزار مترمکعب آب، در بارندگی ها و سیلاب‌های هفته گذشته، حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان، 2.5 درصد افزایش یافته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: در این مدت، حدود 2 میلیون مترمکعب آب از سه سد شیرین دره، غلامان و قزل‌داش تخلیه و رهاشده است.

وی افزود: میزان ذخایر کنونی آب سدهای استان 127 میلیون مترمکعب است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال تغییر محسوسی ندارد.

واسطه با بیان اینکه اکنون 54.23 درصد از ظرفیت سدهای استان پر است، افزود: بهترین وضعیت ذخیره سازی آب مربوط به سد شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است و اکنون با ذخیره سازی 51.45 میلیون مترمکعب آب در این سد، 84 درصد از ظرفیت آن پر است.

وی افزود: در سد بارزوی شیروان هم 42.4 میلیون مترمکعب آب ذخیره است که 46 درصد از ظرفیت آن را پر کرده است.

واسطه اظهار داشت: اکنون با ذخیره 10.65 میلیون مترمکعب آب در سد 48 میلیون مترمکعبی بیدواز شهرستان اسفراین، 22 درصد از حجم دریاچه این سد نیز پر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: سد چری در شهرستان فاروج هم اکنون 2 میلیون و 580 هزار مترمکعب آب دارد که 69 درصد گنجایش آنرا شامل می شود.

استان خراسان شمالی هشت سد با گنجایش 234 میلیون متر مکعب آب در دست بهره برداری است که بزرگترین آن سد شیرین دره، با ظرفیت کنونی 61 میلیون مترمکعب در 65 کیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان واقع است.

*س_برچسب‌ها_س*