جمعه 10 فروردین 1403

آمریکا اشیاء تاریخی غارت‌شده را به کامبوج بازمی‌گرداند

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
آمریکا اشیاء تاریخی غارت‌شده را به کامبوج بازمی‌گرداند

مقام‌های ایالت متحده آمریکا ده‌ها اثر باستانی که از مکان‌های تاریخی «کامبوج» غارت شده است، به این کشور باز می‌گرداند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، مقام‌های ایالات متحده آمریکا اعلام کردند: 30 اثر باستانی غارت‌شده از جمله مجسمه‌های برنزی و سنگی بودایی و ایزدان هندو را که بیش از هزار سال قدمت دارند، به کامبوج بازمی‌گردانند.

مکان‌های تاریخی «کامبوج» که در جنوب شرقی آسیا واقع شده است در فاصله بین دهه 60 تا 90 میلادی و در پی ناآرامی‌های داخلی به طور قابل توجهی هدف غارتگران قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون، دولت کامبوج خواستار بازگشت آثار باستانی مسروقه‌ای است که در بازارهای بین‌المللی به فروش رسیده‌اند.

به گفته «دیمن ویلیامز» یکی از دادستان‌های فدرال منهتن، آثار تاریخی که به کامبوج بازگردانده می‌شوند توسط «لاچفورد» یک دلال اهل بانکوک که مدارک جعلی برای آن‌ها تهیه کرده بود به خریداران غربی فروخته شده بود.

دادستان‌های ایالات متحده آمریکا در سال 2019، «لاچفورد» که شهروند آمریکا و همچنین تایلند محسوب می‌شود را به قاچاق آثار غارت‌شده متهم کردند. او در سال 2020 در تایلند درگذشت.

به گفته سفیر کامبوج در ایالات متحده آمریکا، آثار تاریخی که به کامبوج بازگردانده می‌شوند در «موزه ملی کامبوج» واقع در «پنوم‌پن» به نمایش گذاشته خواهند شد.

دادستان‌های فدرال در سال 2014 نیز یک مجسمه سنگی غارت‌شده که به قرن دهم میلادی تعلق داشت را به کامبوج بازگرداندند.