چهارشنبه 18 مهر 1403

آموزش و پرورش مهمترین نهاد تاثیرگذار در تحقق شعار سال است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آموزش و پرورش مهمترین نهاد تاثیرگذار در تحقق شعار سال است

زنجان - ایرنا - رییس اداره آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش آموزش و پرورش استان زنجان گفت: فعالیت‌های آموزش و پرورش و مهمتر از آن گسترده ذینفعان سه‌گانه دانش‌آموز، خانواده و فرهنگیان در این دستگاه نشان می‌دهد که مهمترین نهادی که می‌تواند در تحقق شعار سال "جهش تولید" گام‌های موثری بردارد بدون شک این نهاد تاثیرگذار جامعه است.

حمید اخوان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید کالای با کیفیت نیازمند پرورش نیروی انسانی ماهر و کارآزموده بوده و پرورش چنین نیروهایی یکی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش در هنرستان‌ها قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در این راستا و هم اکنون هنرستان‌ها با 160 شاخه رشته کار و دانش و 41 رشته شاخه فنی و حرفه ای از مهمترین مراکز تربیت نیروی انسانی مورد نیاز بازار کار به‌شمار می روند.

این مسؤول ادامه داد: نهادی همانند آموزش و پرورش در راستای توجه به عرصه تولید و جهش تولید می تواند گام‌های موثری را بردارد و به این مهم باید توجه کرد.

وی اظهار داشت: توجه به ساحت های 6 گانه تعلیم و تربیت نشان می‌دهد که آموزش و پرورش این مسیر را شروع کرده که در این ارتباط سه ساله شدن هنرستان ها، تدریس کار و فناوری در دوره ابتدایی، اجرای طرح هایی مانند طرح شهاب، طرح ایران مهارت و تدریس درس کارآفرینی در تمام شاخه های تحصیلی از جمله این اقدامات اساسی است.

این مسؤول با اشاره به اینکه یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی هر جامعه تربیت نیروی انسانی کارآمد است، ادامه داد: آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش یکی از راهکارهای تربیت کننده نیروی انسانی متخصص است.

وی یادآوری کرد: آموزش های فنی و حرفه ای و کار و دانش به دلیل همزمان بودن با آموزش های نظری و عملی از توانایی بسیار بالایی در تشکیل سرمایه انسانی دانش‌مدار برخوردار هستند.

رییس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان زنجان گفت: این آموزش ها در کشورهای در حال توسعه نه تنها عهده دار تربیت نیروی کار مورد نیاز بخش های مختلف اقتصادی این کشورها بوده بلکه از طریق بستر سازی خوداشتغالی به حل مشکل بیکاری نیز کمک می کنند.

به گفته اخوان، آموزش های هنرستانی راه میانبری در مسیر تربیت نیروی انسانی به شمار می روند، چرا که با توجه به بهره مندی این آموزش ها از مبانی علمی و استفاده از روش های پذیرفته شده آموزش‌های کلاسیک راه خود را از یادگیری بر مبنای تجربه عملی صرف جدا کرده است.

وی اضافه کرد: این نوع آموزش ها و از این طریق راه دراز مدت و غیرعلمی این نوع فراگیری را کوتاه کرده و این توانایی را در آموزش دیده فراهم می کنند تا بتواند خود را در مقابل تغییرات تکنولوژیکی به آسانی هماهنگ کند.

این مسؤول ادامه داد: از سوی دیگر این آموزش و همزمان آموزش های نظری و عملی این امکان را برای آموزش دیده فراهم می کند که همسویی بیشتری با نیازهای بازار کار داشته و از این طریق امکان بیشتری برای جذب آنها در فعالیت های اقتصادی - اجتماعی فراهم شود.

رییس اداره آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان زنجان خاطرنشان کرد: اگر آموزش مترادف با سرمایه گذاری در نیروی انسانی لحاظ شود، می توان ارتباط مستقیم و مثبت میان توسعه اقتصادی و به کارگیری مهارت و تخصص نیروی انسانی را به عنوان یکی از مهمترین عوامل جهش تولید تایید کرد.

*س_برچسب‌ها_س*