سه‌شنبه 17 مهر 1403

آیا تزریق آمپول و سرم روزه را باطل می‌کند؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
آیا تزریق آمپول و سرم روزه را باطل می‌کند؟

تسنیم نوشت: از احکام مربوط به روزه‌داری ماه مبارک رمضان، حکم تزریق آمپول و سرم در شرایط روزه است.

*س_یکی از احکام روزه‌داری، مربوط به حکم خوردن و آشامیدن در حین این عمل واجب است. از زیرشاخه‌های این مسئله در رساله‌های عملی، مربوط به حکم تزریق آمپول و سرم اعم از خوراکی و غیرخوراکی است؛ چه اینکه هنگام تزریق حجمی از مایعات وارد بدن فرد روزه‌دار می‌شود. حال سؤال اینجاست؛ آیا تزریق سبب ابطال روزه است یا خیر؟_س*

اهمیت پاسخ به این مسئله به‌ویژه در این روزها که شاهد شیوع بیماری کرونا در سطح کشور و گسترش مراجعات مردم به مراکز درمانی هستیم، برای روزه‌داران ممکن است بالا باشد، در این باره نظر سه تن از مراجع عظام تقلید به‌صورت خلاصه درج می‌شود؛

رهبر معظم انقلاب: * احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپول‌های مقوی یا مغذی، یا آمپول‌هایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سرم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی‌حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشکال ندارد. * احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از مواد مخدری که از راه بینی یا زیر زبان جذب می‌شود خودداری کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی: پرسش: حکم تزریق آمپول و سرم در حین روزه‌داری چیست؟ پاسخ: تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی‌حسی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم‌های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی: پرسش: آیا سرم و یا آمپول خوراکی که از رگ تزریق می‌شود روزه را باطل می‌کند، اعم از این‌که مریض ناچار باشد و یا نباشد؟ پاسخ: در هر دو صورت روزه را باطل نمی‌کند.

پرسش: من آسم دارم؛ آیا استفاده از اسپری برای تنگی نفس روزه را باطل می‌کند، و من نمی‌دانم دارو داخل ریه می‌رود یا داخل مری؟

پاسخ: اگر دارو را فقط وارد ریه کند روزه را باطل نمی‌کند و اگر شک دارید که به مجرای تنفسی می‌رود یا به مری، استفاده اشکال ندارد و روزه را باطل نمی‌کند.

2323

کد خبر 1315254