یک‌شنبه 10 تیر 1403

آیا غول‌ها وجود داشتند؟

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
آیا غول‌ها وجود داشتند؟

تهران - ایرنا - همیشه برخی انسان‌ها از قدیم‌الایام چند سر و شانه بلندتر از سایرین بودند، اما واقعیت این است که انسان‌های غول‌پیکر وجود ندارند و غول‌پیکر بودن نتیجه برخی مشکلات پزشکی است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وبگاه لایو سایِنس در گزارشی آورده است:

از هزاران سال پیش، انسان‌ها داستان‌هایی درباره غول‌ها تعریف کرده‌اند؛ آیا این داستان‌ها فقط افسانه‌اند یا واقعاً غول‌ها بر روی زمین راه می‌رفتند؟

اگر یک انسان حدود 9 فوتی (تقریبا دو متر و 75 سانتی‌متری) را غول می‌دانید، می‌توان گفت غول‌ها وجود داشته‌اند. طبق رکوردهای جهانی گینِس، رابرت وادلو (Robert Wadlow)، قدبلندترین فرد ثبت‌شده، در هنگام مرگ در سن 22 سالگی در سال 1940 میلادی، 8 فوت و 11 اینچ (دو متر و 72 سانتی‌متر) بود.

وادلو بسیار بلندتر از میانگین قد فعلی مردان در آمریکا بود که حدود 5 فوت و 9 اینچ (یک متر و 75 سانتی‌متر) است؛ با این حال، وادلو غول نبود و بلندی قد و قامت وی ناشی از یک مشکل پزشکی بود.

مارتا کوربونیتز (Mrta Korbonits)، استاد غدد درون‌ریز در دانشگاه کوئین‌مری لندن در این‌باره گفت: بیشتر بیماران غول‌پیکر از نظر هورمون رشد مشکل دارند؛ این مشکلی بود که رابرت وادلو داشت.

کوربونیتز توضیح داد: دلیل اصلی غول‌پیکری، افزایش سطح هورمون رشد تولیدشده توسط غده هیپوفیز در مغز است. بیشتر اوقات، این سطوح بالا ناشی از یک تومور خوش‌خیم است.

بعید است که باز هم فردی به قد و قامت وادلو را ببینیم و یکی از دلایلش این است که پزشکان اکنون می‌توانند تومور را خارج و از داروهایی برای توقف رشد استفاده کنند؛ زیرا غول‌پیکر بودن و وجود تومور، سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.

کوربونیتز توضیح داد: برخی عوامل دیگر نیز ممکن است باعث شود افراد قد فوق‌العاده بلندی داشته باشند؛ یکی از این عوامل، سندرم مارفان است؛ یک اختلال ژنتیکی که باعث افزایش رشد طولی استخوان‌ها می‌شود.