یک‌شنبه 18 شهریور 1403

آیا هزینه تحصیل در آذربایجان مقرون به صرفه است؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
آیا هزینه تحصیل در آذربایجان مقرون به صرفه است؟

شباهت‌های فرهنگی و مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان برخی از دلایل منطقی دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور است. بخشی از کشور آذربایجان در اروپا و بخشی دیگر در آسیا قرار دارد و این کشور تلاش می‌کند از استانداردهای آموزشی اروپا پیروی کرده و اعتبار دانشگاه‌های خود را افزایش دهد. تحصیل در آذربایجان روشی مناسب و مقرون‌به‌صرفه برای داشتن تحصیلاتی به سبک دانشگاه‌های اروپا داشت.

مهاجرت تحصیلی به آذربایجان

در چند سال اخیر مهاجرت تحصیلی روند فزاینده‌ای به خود گرفته و بسیاری از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور اقدام می‌کنند. برای این گروه از دانشجویان با هر میزان توانایی مالی شرایط و فرصت‌های تحصیلی در خارج از کشور وجود دارد. تحصیل در آذربایجان یکی از گزینه‌های مناسب برای دانشجویانی است که قصد دارند با هزینه بسیار مناسب در یک دانشگاه بین‌المللی تحصیل کنند. مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان از جمله دلایلی است که دانشجویان را برای تحصیل در این کشور همسایه ایران ترغیب می‌کند.

سطح علمی دانشگاه‌های آذربایجان در سطح متوسط قرار دارد و هزینه تحصیل در این کشور مناسب است. تحصیل در آذربایجان دروازه‌ای برای ورود به جوامع علمی و آکادمیک اروپا است؛ زیرا دانشجویان با تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد برای دوره‌های تحصیلی بعدی راحت‌تر وارد دانشگاه‌های برتر اروپا شوند. علاوه بر مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان امکان تحصیل به زبان‌های آذری، انگلیسی و روسی از دیگر مزایای تحصیل در آذربایجان است. تحصیل به زبان آذری برای دانشجویان ایرانی آذری‌زبان یک مزیت محسوب می‌شود.

معمولاً تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع تحصیلات تکمیلی امکان‌پذیر است. تحصیل در خارج از کشور فرصت مناسبی برای حضور در محیط‌های آکادمیک چندملیتی است و علاوه بر تحصیل شرایط مناسبی برای آشنایی با فرهنگ‌های مختلف و کسب فرصت‌های علمی، تحصیلی و شغلی در سطح گسترده است. به دلیل وجود چالش‌های مختلف در فرایند مهاجرت تحصیلی در اولین گام باید با یک مؤسسه مهاجرتی معتبر در ارتباط بود. تیم مهاجرتی علم ویرا با داشتن تخصص و تحصیلات مرتبط در امور مهاجرت تمامی اطلاعات و شرایط مربوط به تحصیل در خارج از کشور را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

مقاطع تحصیلی در دانشگاه های آذربایجان

کشور آذربایجان تلاش می‌کند با سرمایه‌گذاری در بخش آموزش عالی اعتبار دانشگاه‌های خود را در سطح جهان افزایش داده و آموزش عالی به سبک دانشگاه‌های اروپایی را اجرا کند. مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا در رشته‌های تحصیلی مختلف مانند هنر، تجارت، مهندسی، پزشکی، حقوق، علوم‌انسانی و... در دانشگاه‌های این کشور ارائه می‌شوند.

مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان گرایش دانشجویان خارجی را برای تحصیل در این کشور افزایش داده است. برای تحصیل در رشته پزشکی در آذربایجان متقاضیان باید قبل از ورود به دانشگاه در دوره یک‌ساله پیش پزشکی شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی می‌توانند وارد دانشگاه شوند.

برای تحصیل در مقطع کارشناسی‌ارشد متقاضی باید یک استاد راهنما انتخاب کند تا از این طریق بتواند مجوز تحصیل در دانشگاه موردنظر خود را کسب کند. طول دوره کارشناسی‌ارشد در آذربایجان 2 سال است. مقطع دکترا آخرین مدرک تحصیلی در آذربایجان است و این دوره 4-3 سال طول می‌کشد. دوره دکترای آذربایجان به دو صورت دکترای علوم و دکترای فلسفه است.

بهترین دانشگاه های آذربایجان

تحصیل در خارج از کشور موقعیت مناسبی برای ورود به مجامع علمی بین‌المللی و بازارهای کار جهانی است. گرچه سطح دانشگاه‌ها و آموزش در کشور آذربایجان در حد متوسط قرار دارد؛ ولی تحصیل در این کشور نیز موقعیت مناسبی برای راهیابی به مجامع علمی اروپا است. علاوه بر این مقرون‌به‌صرفه بودن هزینه تحصیل در آذربایجان نیز از دیگر دلایل انتخاب دانشگاه‌های این کشور است. اغلب دانشگاه‌های برتر آذربایجان در پایتخت این کشور یعنی شهر باکو قرار دارند. بهترین دانشگاه‌های آذربایجان عبارت‌اند از:

  • دانشگاه دولتی باکو
  • دانشگاه دولتی اقتصادی آذربایجان
  • دانشگاه هدر
  • دانشگاه مهندسی باکو
  • دانشگاه فنی آذربایجان
  • دانشگاه پزشکی آذربایجان
  • دانشگاه ADA
  • دانشگاه دولتی نخجوان
  • دانشگاه معماری و ساختمان آذربایجان
  • دانشگاه دولتی نفت و صنعت آذربایجان

کارشناسان مؤسسه مهاجرتی علم ویرا همواره جدیدترین اطلاعات مربوط به شرایط تحصیل در خارج از کشور و شرایط دانشگاه‌ها شامل هزینه تحصیل، رشته‌ها، بورسیه و... را رصد کرده و با دسته‌بندی دقیق اطلاعات، آن‌ها را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهند.

هزینه تحصیل و زندگی در آذربایجان

سیستم آموزش عالی آذربایجان تلاش می‌کند با تجهیز دانشگاه‌ها و فراهم‌سازی بهترین امکانات علمی، تحصیلی و آموزشی اعتبار خود را حداقل در بین دانشگاه‌های اروپا افزایش دهد. این عامل و همچنین مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان موجب شده است تا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی با تمکن مالی متوسط برای تحصیل در این کشور اقدام کنند. این دانشجویان تحصیل در آذربایجان را فرصتی برای پیشرفت تحصیلی و علمی در مقاطع بالاتر و در دانشگاه‌های برتر اروپا و آمریکا می‌دانند.

هزینه تحصیل در آذربایجان نیز همانند سایر کشورهای جهان به دانشگاه، رشته تحصیلی، مقطع و زبان تحصیل بستگی دارد. براین‌اساس میانگین هزینه تحصیل سالانه 2500-1000 دلار در دانشگاه‌ها و 2000-600 دلار در کالج است. علاوه بر هزینه تحصیل هزینه‌های جانبی دیگری نیز وجود دارد که متقاضیان قبل از ورود به این کشور باید پرداخت کنند.

هزینه ویزای تحصیلی کوتاه‌مدت حدود 100 دلار و هزینه ویزای تحصیلی بلندمدت 200 دلار است. همچنین هزینه‌های مربوط به زندگی دانشجویی را نیز باید درنظر گرفت. همان‌طور که هزینه تحصیل در آذربایجان مناسب است هزینه زندگی دانشجویی نیز در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر در سطح قابل‌قبول و مناسبی قرار دارد.

گرچه هزینه زندگی دانشجویی به سبک زندگی بستگی دارد؛ ولی به طور میانگین بین 350-500 دلار می‌شود. نکته مهم اینکه هزینه زندگی در آذربایجان حدود 23 درصد کمتر از ایران است. در جدول زیر میانگین هزینه تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف آمده است:

دوره

هزینه سالانه

دوره آمادگی

600-2.000 دلار

کارشناسی

1.000-2.500 دلار

کارشناسی‌ارشد

1.000-4.000 دلار

دکترا

1.500-4.000 دلار

 

 

 

 

 

 

بورسیه های تحصیلی در آذربایجان

ارائه بورسیه تحصیلی یکی از مزایای تحصیل در آذربایجان است که متقاضیان می‌توانند با اثبات شایستگی‌های لازم و موردنظر بخشی از هزینه تحصیل در آذربایجان را پوشش دهند. نکته مهم در مورد بورسیه تحصیلی آذربایجان وجود محدودیت در رشته و دانشگاه است. از دیگر شرایط اخذ بورسیه اینکه تنها دانشجویانی که به زبان روسی یا آذری تحصیل می‌کنند و دارای شایستگی علمی بالایی هستند مشمول دریافت بورسیه هستند. بورسیه‌های تحصیلی آذربایجان عبارت‌اند از:

  • بورسیه‌های دانشگاه ADA: برای دانشجویان شایسته تمام مقاطع تحصیلی، برای دانشجویان با شرایط خاص، بورسیه تحصیلی بین‌المللی Alimardan Bay Topch Ubashov، جوایز حاجی زین الله الدین تقی اف
  • برنامه بورسیه بین‌المللی دانشگاه خزر: برای دانشجویان شایسته تمام مقاطع تحصیلی، پوشش هزینه تحصیل در آذربایجان (هزینه زندگی را پوشش نمی‌دهد)

شرایط تحصیل در آذربایجان

برای تحصیل در آذربایجان بعد از کسب اطلاعات لازم درباره دانشگاه، زبان تحصیل و رشته موردنظر باید برای اخذ پذیرش تحصیلی اقدام کرد. ارائه مدارک شناسایی، مدارک تحصیلی زبان یا اثبات مهارت زبانی و گواهی تمکن مالی برای تأمین هزینه تحصیل در آذربایجان و اخذ ویزای تحصیلی برخی از شرایط تحصیل هستند. برای اخذ ویزای تحصیلی باید ازطریق سفارتخانه کشور آذربایجان در کشور مبدأ (ایران) اقدام کرد.

جمع‌بندی

مناسب‌بودن هزینه تحصیل در آذربایجان، وجود شباهت‌های فرهنگی، زبانی و دینی از جمله دلایل دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به این کشور است. دانشگاه‌های آذربایجان از نظر علمی در سطح متوسط قرار دارند؛ ولی همچنان تلاش می‌کنند تا با پیروی از استانداردهای اروپایی سطح و رتبه علمی خود را افزایش دهند.

زبان تحصیل در این کشور روسی، آذری و انگلیسی است و رشته‌های تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا ارائه می‌شود. تحصیل در آذربایجان فرصت مناسبی برای دانشجویانی است که تلاش می‌کنند با هزینه مقرون‌به‌صرفه در یک محیط آکادمیک بین‌المللی تحصیل کنند و از این طریق به فرصت‌های تحصیلی و شغلی بهتری در سطح جهانی دست یابند. می‌توان تحصیل در آذربایجان را پلی به‌سوی ورود به مجامع علمی اروپا دانست.

مؤسسه مهاجرتی علم ویرا در طول چندین سال تلاش موفق و داشتن پرونده‌های مهاجرتی درخشان اعتبار خود را ثابت کرده و همراهی مطمئن در مسیر مهاجرت تحصیلی است.

آیا هزینه تحصیل در آذربایجان مقرون به صرفه است؟ 2
آیا هزینه تحصیل در آذربایجان مقرون به صرفه است؟ 3