یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403

آیت‌الله دوزدوزانی تبریزی: کم‌کاری از ماست که اینگونه مردم از ما دور شده‌اند / پس ما برای چه طلبه شده‌ایم؟!

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
آیت‌الله دوزدوزانی تبریزی: کم‌کاری از ماست که اینگونه مردم از ما دور شده‌اند / پس ما برای چه طلبه شده‌ایم؟!

آیت‌الله دوزدوزانی تبریزی گفت: با وجود این هجمه های بسیار دشمنان شیعه، این کم‌کاری از ماست و از عمل ما است که اینگونه مردم از ما دور شده اند، فرزندان شیعه ما از ما دور شده اند، به بی دینی و لائیکی و... کشیده شده اند. به راستی ما برای چه طلبه شده ایم؟!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی خطاب به مبلغین گفت: با وجود این هجمه های بسیار دشمنان شیعه، این کم‌کاری از ماست و از عمل ما است که اینگونه مردم از ما دور شده اند، فرزندان شیعه ما از ما دور شده اند، به بی دینی و لائیکی و... کشیده شده اند. به راستی ما برای چه طلبه شده ایم؟! برای چه انقدر در دین زحمت می کشیم؟! حتما و تنها این زحمات برای خداست و نه برای غیر خدا، اما بدانید که ما سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم.

آنگونه که جماران روایت کرده، مشروح سخنان آیت‌الله العظمی دوزدوزانی تبریزی خطاب به مبلغین در آستانه ماه مبارک رمضان 1445 در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم (چهارشنبه 16 اسفند 1402) در پی می آید:

تبلیغ و شرایط و کیفیت آن در عصر حاضر و وظیفه ما

طبق آیه 122 سوره توبه: " فَلَولَا نَفَرَ مِن کُلِ فِرقَه مِنهُم طَائِفَه لِیَتَفَقَهُوا فِی الدِینِ وَلِیُنذِرُوا قَومَهُم اِذَا رَجَعُوا اِلَیهِم لَعَلَهُم یَحذَرُونَ." است، که بایست بر اساس " لَولَا " یک عده حرکت کنند، خانه و کاشانه خود را رها کنند و هجرت کنند برای یاد گیری دین (و سپس به سوی قوم و دیار خود بازگردند برای تبلیغ دین و آنچه آموخته اند)

همانطور که در زمان رسول الله صلی الله علیه و آله و ائمه طاهرین علیهم السلام، بعضی از قوم و دیار خود، سفر می کردند به مدینه برای یادگیری علوم دین و بعد از یادگیری به قوم و دیار خود باز میگشتند و مطالبی را که آموخته بودند به قوم و دیار خود تبیین می کردند، امروزه هم این وظیفه بر عهده من و شما و طلاب است که به قم و نجف می آییم.

تحمل سختی های تبلیغ برای مُبلغ جز برای رضای خدا نیست

امروزه این شالوده وظیفه من و شما است و در این راه ها، این حرف که بگوییم: " دیگر مردم قبول نمی کنند! " پذیرفته نیست و نباید گفته شود؛ که نبی اکرم صلی الله علیه و آله در زمان تبلیغ مورد هجمه ها و سنگ اندازی و... واقع می شدند، اما پای از تبلیغ نکشیدند. آیا آن رفتارهایی که با نبی مکرم داشتند، با ما دارند؟!

ما در سالهای قبل تعداد بسیاری مُبلغ به مناطق محروم و اطراف آذربایجان، نزدیک 500 منطقه می فرستادیم و این در صورتی بود که در سالهای اول استقبالی نمی شد ولی کم‌کم این رفتار مبلغین اثر گذاشت و همه عامل به دین شدند.

با وجود این کم کاری ها و بهانه ها؛ آیا ما سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم؟!

آیا ما که سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم، از ما این عذرها و این کم کاری ها را قبول می کنند؟! ایتام آل محمد را در این عصر غیبت، رها کرده ایم به بهانه هایی و بهانه می آوریم و کم کاری می کنیم؟!

امروزه فرزندان ما در توحید مشکل دارند، در امامت و وصایت، در موضوع قرآن و... مشکل و شبهه دارند. اینها را چه کسانی باید به آنها بگوید؟!

الحمد الله شما جوان هستید و می بینید این فضاها را و این فضاهای مجازی را که چگونه دشمن فعالیت می کند. امروزه این وظیفه من و شما است که در منابر و محافل بیشتر سخن بگوییم (و عامل باشیم) و به نظر ما امروزه مهم ترینِ مطالب اصول دین امامیه است.

جوانان ما، امروزه بی دین می‌شوند، بهائی می‌شوند، مسیحی می‌شوند، زرتشتی می‌شوند، چه بسا سنی می‌شوند... چرا؟! پس یا تبلیغات از سوی ما نیست و یا تبلیغات ما طوری دیگر است که اثر نمی گذارد.

اصول اعتقادات امامیه را در منابر تبیین کنید

اصول اعتقادی ما، در منابر ما چه جایگاهی دارد؟! ما چه جوابی در برابر هجمه های دشمنان دین و مذهب در قبال جوانان مان داشته ایم؟! که حالا انتظار نماز و... نیز از آنها داریم!! عیب نیست برای ما، که در این همه محفل و مجلس و منابر، سخنی از اعتقادات و... نیست و به خواب خرگوشی رفته ایم که دسته دسته فرزندان شیعه منحرف می شوند و ما کاری نمی کنیم!؟ دیگر تنها منابر کافی نیست. این شبهات را دریابید، مشکلات و سوالات و درخواست های مردم را حل کنید، اگر مسئله ای را نمی دانستید، بگویید که نمیدانم، میپرسم و تحقیق میکنم و خدمتشان نتیجه را بگویید، و ما و دیگران در خدمت شمائیم.

با اخلاق خوش و سخن معقول تبلیغ کنید

" اُدعُ اِلَی سَبِیلِ رَبِکَ بِالحِکمَهِ وَالمَوعِظَهِ الحَسَنَهِ وَجَادِلهُم بِالَتِی هِیَ أَحسَنُ " (آیه 125 سوره نحل) قرآن به ما دستور میدهد، اینگونه تبلیغ و سخن بگوییم.

عزیزان من، قناعت نکنید به این روزنامه بازی ها و حرف های روزمره و مفت. این ها عیب نیست برای من و شما که بعد این سالها که درس خوانده ایم، به مردم از رساله و عروه نگوییم؟! فضائل ائمه طاهرین علیهم السلام را به مردم نگوییم؟! متاسفانه در منابر و مجالس ما از احکام و اعتقادات امامیه خبری نیست.

تحت هیچ شرایطی از تبلیغ احسن، کوتاهی نکنید؛ حتی بنده که در سن 90 سالگی هستم، این وظیفه تبلیغ بر عهده بنده نیز است و نباید کوتاهی نمود.

عزیزان من، طبق آیه 122 سوره توبه: " فَلَولَا نَفَرَ مِن کُلِ فِرقَه مِنهُم طَائِفَه لِیَتَفَقَهُوا فِی الدِینِ وَلِیُنذِرُوا قَومَهُم اِذَا رَجَعُوا اِلَیهِم لَعَلَهُم یَحذَرُونَ " بایست بازگشت به سوی مردم و دین را به آنها رساند. که " لَعَلَهُم یَحذَرُونَ " حتی بنده که در سن 90 سالگی هستم، این وظیفه تبلیغ بر عهده بنده نیز است و نباید کوتاهی نمود.

امام زمان، به ما فریاد می زنند که ایتام آل محمد و شیعیان ما را دستگیری کنید

امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، به ما فریاد میزنند که ایتام آل محمد و شیعیان ما را دستگیری کنید، آنها را رها نکنید، موجب تضعیف آنان نشوید، نگذارید ایمان آنان از دستشان برود...

با وجود این هجمه های بسیار دشمنان شیعه، این کم‌کاری از ماست و از عمل ما است که اینگونه مردم از ما دور شده اند، فرزندان شیعه ما از ما دور شده اند، به بی دینی و لائیکی و... کشیده شده اند. به راستی ما برای چه طلبه شده ایم؟! برای چه انقدر در دین زحمت می کشیم؟! حتما و تنها این زحمات برای خداست و نه برای غیر خدا، اما بدانید که ما سرباز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف هستیم.

و در نهایت شما عزیزان را توصیه میکنم به " جَادِلهُم بِالَتِی هِیَ أَحسَنُ " در تبلیغ که باید با عاطفه و مهربانی و لطافت باشد و دستگیری از ایتام آل محمد و قصور و کوتاهی نکنند. ان شاءالله در این امر موفق باشید.

219218

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1881880