چهارشنبه 4 مهر 1403

اتحادیه اروپا شکایت چین را به سازمان تجارت جهانی می‌برد

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
اتحادیه اروپا شکایت چین را به سازمان تجارت جهانی می‌برد
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از یورو نیوز، اتحادیه اروپا اولین گام‌ها را برای به چالش کشیدن تحقیقات ضد یارانه‌ای چین در مورد صادرات لبنیات کشورهای عضو این بلوک برداشته و مدعی است که این تحقیقات مبتنی بر "ادعاهای مشکوک و شواهد ناکافی" است و خواستار پایان فوری آن شده است.

اعلامیه کمیسیون اروپا که دوشنبه منتشر شد، راه را برای رایزنی در سازمان تجارت جهانی (WTO) برای حل و فصل اختلافات قبل از تشدید بیشتر هموار می‌کند.

تحقیقات چین که به درخواست دو گروه صنعتی مورد حمایت دولت این کشور صورت گرفته است، اواخر ماه اوت توسط وزارت بازرگانی آغاز شد و یارانه‌های اتحادیه اروپا در تولید پنیر تازه و فرآوری شده، پنیر رگه‌آبی و سایر محصولات پنیر، شیر و خامه را هدف قرار می دهد.

هشت کشور عضو اتحادیه اروپا شامل اتریش، بلژیک، کرواسی، جمهوری چک، فنلاند، ایرلند، ایتالیا و رومانی تحت نظارت این وزارتخانه قرار گرفتند.

این اقدام دولت چین از سوی بسیاری از کارشناسان به عنوان یک اقدام تلافی جویانه تلقی شد چرا که کمتر از 24 ساعت پس از به روز رسانی پیشنهاد کمیسیون اروپا مبنی بر اعمال تعرفه‌های اضافی تا 36.3 درصد بر واردات خودروهای برقی ساخت چین (EVs) پس از 9 ماه تحقیقات صورت گرفت.

بروکسل، پکن را متهم کرده است که با اعطای یارانه‌های هنگفت به خودروهای برقی خود، قیمت فروش آن‌ها را به طور مصنوعی کاهش داده و شرکت‌های اروپایی را از بازار پر سود این حوزه بیرون رانده است.

تعرفه‌های پیشنهادی اروپا که بسته به برند خودروهای چینی متفاوت هستند، قرار است این عدم مزیت مالی را جبران کرده و رقابت عادلانه بین تولیدکنندگان خودروهای برقی اتحادیه اروپا و چین را تضمین کنند.

از همان ابتدا، مقامات چین یافته‌های کمیسیون اروپا را به شدت مورد اعتراض قرار داده و آن‌ها را "یک اقدام آشکار حمایت‌گرایی" خوانده‌اند.

این کشور به تدریج چندین تحقیق در مورد صادرات کالاهای حساس اتحادیه اروپا، مانند لبنیات را آغاز کرد که باعث نگرانی در مورد یک جنگ تجاری قریب‌الوقوع شده است.