جمعه 10 فروردین 1403

اتفاقاتی شگفت انگیز که پس از کاهش کلسترول رخ می‌دهند

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
اتفاقاتی شگفت انگیز که پس از کاهش کلسترول رخ می‌دهند

تمام کلسترول‌ها بد نیستند، اما زمانی که بیش از حد افزایش یابند (به میزان 200 میلی گرم در دسی لیتر یا بیش از آن) ممکن است باعث ایجاد مشکلات عمده‌ای برای سلامتی مانند بروز بیماری‌های قلبی یا سکته شوند.

فرارو - کلسترول بالا ممکن است برای هر فردی رخ دهد و نکته ترسناک این است که هیچ علامتی ندارد به همین دلیل است که اغلب از آن تحت عنوان "قاتل خاموش" یاد می‌شود.

به گزارش فرارو به نقل از یاهولایف، ژنتیک و انتخاب سبک زندگی در کلسترول بالا نقش دارند و آزمایش خون تنها راه برای تشخیص آن است که آیا سطح کلسترول شما در محدوده طبیعی قرار دارد یا خیر و این موضوع بستگی زیادی به سن متفاوت افراد دارد. زمانی که کلسترول خود را کاهش می‌دهید فواید سلامتی شگفت‌انگیزی می‌تواند به همراه داشته باشد.

کلسترول چیست و چرا مهم است؟

کلسترول یک ماده مومی شکل است که به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می‌شود تا به ما انرژی بدهد و به ما کمک کند تا سالم بمانیم. سیستم گوارشی ما برای تولید اسید‌های ضروری که معده مان برای تجزیه غذا به آن نیاز دارد به مقدار مشخصی کلسترول نیازمند است.

مقدار مناسب کلسترول برای سلامتی ضروری است و افزایش بیش از حد سطح آن می‌تواند مضر باشد. سطح کلسترول بالا می‌تواند منجر به گرفتگی عروق و بیماری قلبی شود. بنابراین، حفظ سطوح سالم کلسترول و درک این که چگونه مواد غذایی مختلف می‌توانند بر سطح کلسترول شما تاثیر بگذارند ضروری به نظر می‌رسد.

علاوه بر آن، ورزش منظم، رژیم غذایی غنی از مواد مغذی، و پیروی از دستورات پزشک راه‌های بسیار خوبی برای کمک به کنترل سطح کلسترول بدن هستند. بنابراین، دفعه بعد که با چیزبرگر سه طبقه یا یک تکه دسر پای کره‌ای وسوسه شدید به یاد داشته باشید که می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شما شده و مضر باشند.

علائم هشدار دهنده کلسترول بالا که باید جدی بگیرید

کلسترول بالا یک بیماری شایع است که اغلب هیچ علامتی ندارد. با این وجود، ضروری است که از علائم هشدار دهنده بالقوه آن آگاه باشید و در صورت مشاهده آن اقدام کنید. یکی از علائم هشدار دهنده اولیه کلسترول بالا ایجاد لکه‌های زرد روی پوست است که با نام زانتوما شناخته می‌شود.

این لکه‌ها معمولا در اطراف چشم ها، پلک‌ها یا آرنج‌ها ظاهر می‌شوند. یکی دیگر از علائمی که باید مراقب آن باشید خستگی است. این علامت می‌تواند ناشی از یک بیماری زمینه‌ای قلبی باشد که با کلسترول بالا تشدید می‌شود. اگر خستگی بی دلیل یا ناگهانی را تجربه کردید مراجعه به پزشک ضروری به نظر می‌رسد.

درد قفسه سینه یکی دیگر از علائمی است که می‌تواند با کلسترول بالا رخ دهد. این علامت معمولا به دلیل تجمع پلاک در شریان‌هایی است که خون را به عضله قلب می‌رسانند.

اگر درد قفسه سینه دارید ضروری است به دنبال کمک پزشکی باشید. این‌ها تنها تعدادی از علائم هشداردهنده بالقوه کلسترول بالا هستند. اگر هر یک از آن علائم را تجربه کردید باید برای درمان و کاهش خطر ابتلا به وضعیت وخیم‌تر به پزشک مراجعه کنید.

از جمله فواید شگفت انگیز کاهش کلسترول می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی

زمانی که فشار خون خود و به دنبال آن کلسترول خون تان را کاهش می‌دهید یک مورد شگفت انگیز کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی است که رخ می‌دهد. فشار خون بالا فشار بیش از حد بر سیستم قلبی عروقی وارد می‌سازد و خطر انسداد را افزایش می‌دهد و باعث آسیب به اندام‌های حیاتی مانند قلب، کلیه‌ها و مغز می‌شود. شما می‌توانید این فشار را کاهش دهید و با کاهش فشار خون خود از طریق رژیم غذایی، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی، سلامت قلب و عروق خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید.

بهبود کیفیت زندگی

یک مزیت شگفت انگیز دیگری که با کاهش فشار خون ممکن است رخ دهد بهبود کیفیت زندگی است. داشتن مداوم فشار خون و کلسترول بالا اغلب منجر به عوارض جانبی مکرر و ناخوشایند مانند سردرد و حالت تهوع می‌شود. با این وجود، با کاهش سطح فشار خون در طول زمان این علائم به تدریج کاهش می‌یابد تا زمانی که دیگر مشکلی وجود نداشته باشد. در نتیجه، شما می‌توانید درد و ناراحتی کمتری را در زندگی روزمره خود تجربه کنید و می‌توانید از انرژی و تمرکز بیش تری نسبت به قبل برخوردار شوید.

سیستم ایمنی بهبود یافته

وضعیت شگفت انگیز دیگری که ممکن است هنگام کاهش فشار خون و کلسترول رخ دهد ایمنی بهتر در برابر بیماری است. فشار خون بالا به دلیل تاثیر آن بر غشای سلول‌های بدن با افزایش حساسیت به عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی مرتبط است. بنابراین، کاهش تعداد سیستولیک (به عنوان یک علامت هشداردهنده بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد بالای پنجاه سال بیشتر مورد توجه است) می‌تواند به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن و تسهیل آن کمک کند.

بهبود عملکرد جنسی

این یک راز پنهان نیست که کلسترول و رابطه جنسی با هم مرتبط هستند. کلسترول بالا یک عامل خطرزا برای اختلال نعوظ است و کلسترول پایین با بهبود عملکرد جنسی مرتبط است. اما رابطه بین کلسترول و رابطه جنسی چیست؟ ممکن است شنیده باشید که کلسترول برای سلامتی شما مضر است و باید سعی کنید سطح کلسترول خود را کاهش دهید.

عملکرد و سطح کلسترول بالا می‌تواند منجر به مشکلات جنسی شود. کلسترول بالا می‌تواند باعث اختلال نعوظ، کاهش میل جنسی و مشکلات انزالی شود.

کلسترول بالا می‌تواند باعث ضخیم شدن شریان‌ها شود که به آن تصلب شرایین می‌گویند که می‌تواند جریان خون در اندام تناسلی را کاهش دهد و منجر به مشکلات جنسی شود. بنابراین، اگر نگران زندگی جنسی خود هستید ارزش آن را دارد که برای کاهش سطح کلسترول تان اقدام کنید.

از دست ندهید

این عادات قاتل سیستم ایمنی بدن‌تان هستند

وقتی نان می‌خورید چه اتفاقی برای قند خون شما رخ می‌دهد؟

4 نشانه در پا‌ها که از وجود مشکل قلبی خبر می‌دهند

«شهرک کلیله و دمنه»؛ شعارزده و کسالت‌آور