جمعه 30 شهریور 1403

اتفاقی مهم در بازار مسکن کشور | وزیر خیال مستاجران را راحت کرد؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
اتفاقی مهم در بازار مسکن کشور | وزیر خیال مستاجران را راحت کرد؟

مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی در نشست خبری امروز خود اظهار کرد: تعداد 240 هزار واحد مسکن مهر از دولت‌های قبلی به دولت سیزدهم منتقل شده است. تاکنون، ما 133 هزار واحد را ساخته‌ایم و هدف ما این است که تا پایان سال این موضوع به پایان برسد.

وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز (4 تیر ماه) به رشد بخش مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش مسکن رشد منفی 6.9 سال 1400 ثبت شده بود که در حال حاضر به مثبت 7.1 درصد رسیده ایم و این میزان نشانگر حجم زیادی ساخت مسکن در همین دولت بوده است و طبق آمارها رشد 20 ساله بخش مسکن 2.1 بوده است و در این دولت 3.2 بوده است.

مهرداد بذرپاش در ادامه به ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: 2 میلیون و 676 هزار واحد نهضت در حال ساخت است که از این میزان 560 هزار واحد تحویل مردم شده و مابقی در مراحل مختلف قرار دارد و به مرور افتتاح می‌شود و تا دو روز آینده 60 هزار واحد از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و 50 هزار قطعه زمین به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

وی به نوسازی بافت‌های فرسوده مسکن اشاره کرد و گفت: سالانه تعداد پروانه‌های ساختمانی در بافت فرسوده در دولت‌های گذشته 47 هزار فقره بود که در طول این سه سال به سالانه 94 هزار پروانه ساختمانی رسید که رشد 22 برابری داشته است و میانگین انعقاد قرارداد نوسازی بافت‌های فرسوده در 8 ساله دولت یازدهم و دوازدهم 80 هزار قرار داد بود این در حالی است که درسه سال سالی 65 هزار قرارداد منعقد شده است.

او گفت: تا به امروز 100 هزار هکتار اراضی در روستاها واگذار و الحاق شده به طوری که 50 هزار هکتار در اراضی شهری و 50 هزار در حوزه روستایی الحاق شده و بخشی از آنها از طریق تسهیلاتی که به متقاضیان پرداخت می‌شود واحد مسکونی احداث می‌شود همچنین از طریق اختصاص یک میلیون قطعه زمین در روستاها روند ساخت را گسترش می‌دهیم که از این میزان تا به امروز 600 هزار قطعه تامین شده است.

وزیر راه وشهرسازی به قانون مالیات بر خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: در بررسی‌های میدانی 120 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی معرفی شده که از این تعداد 180 هزار واحد مسکونی خالی از سکنه عرضه شده و با حذف واسطه‌ها و راه اندازی سامانه خودنویس از خرداد ماه سال گذشته 540 هزار قرارداد منعقد شده به طوری که روزانه 7 تا 8 هزار قرار داد در این سامانه منعقد می‌شود.

وی افزود: تا پایان این هفته سقف اجاره مجاز در استان‌های کشور را ابلاغ می‌کنیم و با تشدید نظارت‌ها بر روند مشاروان املاک امیدواریم بازار اجاره مسکن امسال با آرامش بیشتری همراه باشد.

بذرپاش گفت: 240 هزار مسکن مهر باقی مانده از دولت‌های گذشته باقی مانده بود که برای ساخت هر واحد حدود 300 میلیون تومان اعتبار صرف شده وبرای ساخت این پروژه‌ها بزرگترین مولد سازی انجام شد به طوری که 35 همت منابع را صرف این بخش کرده‌ایم.

او گفت: 133 هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و در تلاش هستیم که 100 هزا رواحد مسکن باقی مانده که بخش عمده‌ای از آنها مشکل قانونی دارند، اما سعی کرده بودیم که پرونده مسکن مهر را در این دولت ببندیم.

جزئیات بیشتر این نشست را در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

اتفاقی مهم در بازار مسکن کشور | وزیر خیال مستاجران را راحت کرد؟ 2