یک‌شنبه 15 مهر 1403

اجرای طرح فاضلاب در استان یزد هیچ ضرری برای قنوات ندارد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
اجرای طرح فاضلاب در استان یزد هیچ ضرری برای قنوات ندارد

جوادیان‌زاده گفت: اجرای طرح فاضلاب تأثیری روی آب قنواب و چاه‌ها نخواهد داشت؛ این در حالی است که عدم اجرای این طرح، بخاطر بحث آلودگی می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا، محمدمهدی جوادیان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون احتمال آسیب اجرای طرح فاضلاب در استان یزد به قنوات و چاه‌ها کشاروزی، گفت: شهرهایی مانند یزد و برخی شهرهای اطراف آن قبلا باغ‌شهر بوده‌اند و تعداد زیادی چاه اطراف شهر بوده که از آن‌ها برای باغات آب برداشت می‌شده است، اما این‌ها بعدا مسکونی شده و چاه‌ها از مسیر خارج شده‌اند.

وی افزود: لذا به طور کلی در محدوده شهرها به دلیل اینکه مسکونی شده‌اند مصرف آب زیرزمینی کمتر شده است، اما در محدوده دشت‌ها به دلیل بالا بودن مصرف و توسعه صنعتی، مصرف آب زیرزمینی طی سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد اظهار داشت: مطلب دیگر این است که در حال حاضر قریب به 84 درصد مصرف آب زیرزمینی در بخش کشاورزی است بنابراین حجم زیادی توسط بخش کشاورزی دارد برداشت می‌شود.

جوادیان‌زاده خاطرنشان کرد: در حالی که میزان آب شربی که تبدیل به فاضلاب می‌شود نسبت به کل آب حدود 7 درصد است که در مقایسه با 80 درصد مربوط به کشاورزی مقدار زیادی محسوب نمی‌شود و از نظر حجمی اثری خاصی روی بیلان آب زیرزمینی ندارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر بخاطر افزایش جمعیت، از نظر کیفی نبود تصفیه‌خانه و جمع‌آوری فاضلاب و به تبع آن تزریق فاضلاب به سفره‌های زیرزمینی ریسک آلودگی سفره‌ها را خیلی بالا می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد بیان کرد: لذا از آنجایی که میزان پساب فاضلاب کل استان بیشتر از 7 درصد نیست که بخواهد اثر مثبتی روی آبخانه‌های ما بگذارد و دیگر اینکه قنوات و چاه‌ها عمدتا خارج از شهرها و فاضلاب در درون شهرها هستند و ربطی به هم ندارند، اجرای طرح فاضلاب تأثیری روی آب قنواب و چاه‌ها نخواهد داشت. این در حالی است که همانطور که بیان شد عدم اجرای این طرح، بخاطر بحث آلودگی می‌تواند تأثیرات منفی داشته باشد.

انتهای پیام /