شنبه 16 تیر 1403

اجرای طرح ویروس درمانی سرطان به همت پژوهشکده جهاددانشگاهی

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
اجرای طرح ویروس درمانی سرطان به همت پژوهشکده جهاددانشگاهی

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قره باغیان ضمن استماع گزارشی جامع از فعالیت‌ها و دستاورد‌های متنوع فناوری، پژوهشی و درمانی این پژوهشکده از بخش‌های مختلف پژوهشکده بازدید کرد. رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد طی سخنانی در این بازدید ضمن خیرمقدم و تشکر از رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: اعتقاد داریم که جای تولید علم و پژوهش‌های...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قره باغیان ضمن استماع گزارشی جامع از فعالیت‌ها و دستاورد‌های متنوع فناوری، پژوهشی و درمانی این پژوهشکده از بخش‌های مختلف پژوهشکده بازدید کرد. رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده سرطان معتمد طی سخنانی در این بازدید ضمن خیرمقدم و تشکر از رئیس مرکز توسعه، هماهنگی و ارزیابی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: اعتقاد داریم که جای تولید علم و پژوهش‌های منجر به تولید علم دانشگاه است که بودجه‌های چند همتی در اختیار دارند و ماموریت ما به عنوان یک پژوهشکده زیرمجموعه جهاد دانشگاهی در راستای ماموریت‌های این نهاد، رفع معضلات ملی از طریق توسعه فناوری است. وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده براساس این رویکرد موفق شده فناوری‌های متعددی را در راستای کمک به تشخیص و درمان سرطان تا رسیدن به بالین بیماران توسعه دهد. از جمله دستاورد‌های شاخص ما در این زمینه کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی است که در دپارتمان ژنتیک پژوهشکده ساخته شده و با تایید آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در حال ارائه خدمت به بیماران است. صرامی با اشاره به این که با استفاده از این کیت از انجام شیمی‌درمانی‌های غیر ضروری که نتیجه‌ای جز تحمیل بی دلیل درد و رنج و عوارض متعدد و هزینه‌های سنگین به بیماران و خانواده‌ها ثمری ندارد پیشگیری می‌شود اظهار داشت: انجام این تست در انحصار یک شرکت آمریکایی است که علاوه بر زمان طولانی و مشکلات و هزینه‌های مختلف ارسال نمونه به خارج حدود چهار هزار دلار هزینه دارد. با ساخت این کیت در پژوهشکده در حال حاضر با هزینه‌ای حدود پنج درصد نمونه مشابه خارجی و در عرض سه، چهار روز نیاز یا عدم نیاز بیماران مبتلا به سرطان به شیمی درمانی مشخص می‌شود.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد اضافه کرد: از دستاورد‌های دیگر محققان پژوهشکده کیت CTC تشخیص سلول سرطانی در گردش خون، کیت‌های تشخیص مولکولی عوامل عفونی بر پایه فناوری نانو، سیستم‌های نمونه‌برداری و نشانه‌گذاری از قبیل سیستم بیوپسی بافت نرم، سیستم بیوپسی مغز استخوان و سیستم مارکر بافت، محصولات دارویی با پایه گیاهی، پروب تشخیص سرطان CDP)) با قابلیت تشخیص بافت توموری حین جراحی با دقت بسیار بالا، کیت‌های تشخیص ویروس کرونا و سیستم RDSs برای شناسایی سریع کووید 19 است که اغلب در قالب مشارکت با دیگر مراکز پژوهشی و دانشگاهی حاصل شده اند. وی خاطرنشان کرد: در این پژوهشکده علاوه بر رفع نیاز‌های ملی با نگاه به آینده پروژه‌هایی نظیر ارزیابی ریسک تجمعی برخی سرطان‌ها در جمعیت‌های خاص به منظور کمک به طراحی برنامه‌های موثر غربالگری در دستور کار قرار دارد. صرامی با اشاره به این که آینده درمان سرطان و بسیاری دیگر از بیماری‌ها مبتنی بر فناوری‌های نوین درمانی از قبیل ژن‌درمانی، سلول درمانی و ویروس درمانی است تصریح کرد: طرح‌های متعددی در این حوزه‌ها در دپارتمان توسعه فناوری‌های پیشرفته درمانی پژوهشکده سرطان معتمد اجرا شده یا در دست اجراست که از جمله آن‌ها طرح ایمنی درمانی سلولی بیماران مبتلا به سرطان پستان تهاجمی و درمان استئوآرتریت با استفاده از تزریق داخل شریانی سلول‌های مزانشیمی است. همچنین طرح ویروس درمانی سرطان با استفاده از انکورین را در دست اجرا داریم که یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های مهندسی ویروس در کشور است.

صرامی در پایان ضمن بیان برخی مشکلات و موانع تجاری‌سازی محصولات و خدمات پژوهشکده که ناشی از برخی سختگیری‌های بی‌مورد در زمینه صدور مجوزهاست، اظهارداشت: یکی از چالش‌های عمده توسعه فناوری‌های نوین درمانی در کشور سختگیرانه بودن ضوابط در کنارضعف زیرساخت‌های تحقیقاتی است که اتفاقا بیش از این که مانع فعالیت مراکزی که به ضوابط پایبند نیستند باشد به مانعی برای فعالیت مراکزی که تحت ضابطه عمل می‌کنند تبدیل شده است.

قره باغیان نیز با اذعان به مشکلات موجود در زمینه اخذ مجوز‌ها ابراز امیدواری کرد با توجه به شرایط ویژه فناوری‌های نوین سلامت، تمهیداتی برای رفع این مشکلات و تسهیل فعالیت‌های تحقیقاتی در عین رعایت کامل الزامات این حوزه اندیشیده شود. پس از پایان این نشست، دکتر قره باغیان با حضور در دپارتمان‌های مختلف پژوهشکده و گفتگو با اعضای هیئت علمی و محققان از نزدیک از دستاورد‌ها و طرح‌های تحقیقاتی شاخص هر بخش و نقطه نظرات و مسائل محققان مطلع شد.