دوشنبه 16 مهر 1403

اجرای طرح 9 در 99 منابع طبیعی زنجان، گام موثر برای رسیدن به جهش تولید است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرای طرح 9 در 99 منابع طبیعی زنجان، گام موثر برای رسیدن به جهش تولید است

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبحیزداری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان جهش تولید نامگذاری شده، اجرای طرح 9 در 99 که از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تدوین و به استان‌ها ابلاغ شده، گامی مهم و موثر برای تحقق این امر است.

خلیل آقاجانلو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح در 9 محور کاری، تدوین شده و استان‌ها اقدامات خود را بر اساس این محورها پایه‌ریزی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: محورهای این طرح شامل توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، ارتقاء پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع طبیعی، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، کاداستر (محدوده‌بندی) اراضی ملی و اخذ حقوق دولتی و منابع اعتباری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: برای اجرای طرح جنگلکاری اقتصادی علاوه بر شهرستان طارم می‌توان از ظرفیت شهرستان‌های ماهنشان، سلطانیه و خرمدره نیز استفاده کرد.

وی افزود: شناسایی پساب‌های شهرستان‌ها برای اجرای طرح زارعت چوب، مهمترین کاری است که به روسای ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها تاکید شده که به آن متمرکز شوند.

آقاجانلو ادامه داد: استفاده از پساب برای کشاورزی، توصیه نشده اما بهره‌مندی از پتانسیل آن به منظور زراعت چوب می‌تواند موثر باشد که اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان آمادگی و همکاری خود جهت استفاده از این ظرفیت را اعلام می‌کند.

این مسؤول گفت: با تصویب اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی برای عملیاتی کردن طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، فرصت را غنیمت شمرده و روند اجرای این پروژه‌ها هر چه زودتر کلید زده می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان اظهار داشت: اصلاح و احیای مراتع، یکی از برنامه‌های محوری این اداره کل برای تقویت مراتع به شمار می‌رود و اقدامات زیادی در این راستا انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: قرق، کودپاشی، بذرپاشی و کپه‌کاری از مهمترین اقداماتی است که همه‌ساله از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و همچنین اعتبارات استانی اجرا می‌شود.

آقاجانلو افزود: مراتع علاوه بر تامین علوفه دام‌ها می‌توانند نقش موثری در حفظ آب و خاک، اکوتوریسم (طبیعت‌گردی)، مسائل زیست‌محیطی و کشت گیاهان دارویی داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به صورت آزمایشی و ترویجی، کاشت گل محمدی به صورت دیم در زنجان آغاز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: در سطح کلان از سال 97 توجه ویژه‌ای به حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری شده و اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای این امر، اختصاص یافته که سهم استان زنجان در سال‌های 97 و 98 به ترتیب 13 و 28 میلیارد تومان بود و برای سال جاری نیز حدود 16 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: در کنار این اعتبارات، تلاش شده تا از منابع استانی و سایر منابع نیز برای تقویت منابع طبیعی و آبخیزداری استفاده شود.

آقاجانلو در خصوص پروژه‌های شاخص استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، خاطرنشان کرد: بیشتر این پروژه‌ها در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری بوده که از جمله آن‌ها اجرا و تکمیل پروژه آبخوانداری خراسانلو در دشت شهرستان ابهر و تکمیل بند خاکی کرسف در شهرستان خدابنده است.

وی افزود: یکی از بزرگترین پروژه‌های آبخوانداری کشور نیز در روستای چهرآباد شهرستان زنجان در دست اجرا بوده که امیدواریم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

*س_برچسب‌ها_س*