پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

احداث پالایشگاه جدید در مجاورت ستاره خلیج فارس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
احداث پالایشگاه جدید در مجاورت ستاره خلیج فارس

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، صطفی فرج‌شهیر، معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در دولت گذشته با توجه به پیش بینی که قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در خصوص مسئله بنزین و مشکلات احتمالی تأمین آن با رشد مصرف داشت، پیشنهاد کرده بودیم که از ظرفیت موجود برای ساخت فاز چهارم پالاشگاه ستاره خلیج فارس استفاده شود که به دلایلی با این پیشنهاد مخالفت شد و قرارگاه با تأمین مالی پالایشگاه مهر خلیج فارس در مجاورت پالاشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام به طراحی و ساخت این پالاشگاه جدید 120 هزار بشکه ای کرد.

وی افزود: این پالایشگاه که همچون پالایشگاه ستاره خلیج فارس از خوراک میعانات گازی استفاده می کند، تا سال 1403 وارد مدار می‌شود و در تأمین یوتیلیتی از ظرفیت مازاد پالایشگاه ستاره خلیج فارس استفاده خواهد کرد.

فرج‌شهیر با بیان اینکه "میزان تامین مالی این پروژه در فاز اول 400 میلیون یورو بوده و در فاز دوم به صورت تجمعی به 800 میلیون یورو می رسد"، گفت: برنامه این است که این مجتمع را به سمت پتروپالایشگاه ببریم و محصولات پتروشیمی تولید شود که در واقع در فاز سوم، این پالایشگاه به پتروپالایشگاه تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 20 شرکت و موسسه در هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم فعالیت می‌کنند، گفت: در زنجیره نفت و گاز از بالادست تا پایین دست فعال هستیم، در حوزه بالادست در بخش حفاری دریا و خشکی، اکتشاف و لرزه‌نگاری فعالیت می‌کنیم.

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم با بیان اینکه "در حال حاضر پروژه افزایش ظرفیت 3 میدان نفتی در خوزستان را در دستور کار داریم"، گفت: علاوه بر حوزه حفاری در بخش نمک‌زدایی نیز فعال هستیم، همچنین پروژه‌های میان دستی خطوط انتقال، ساخت مخازن و تلمبه‌خانه و تقویت فشار از جمله فعالیت‌های ما است.

وی ادامه داد: 6000 کیلومتر خط لوله نفت و گاز و فرآورده را ایجاد کرده‌ایم و 1200 کیلومتر نیز در دست اجرا داریم که عمدتا در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان و خوزستان جهت گازرسانی است.

فرج‌شهیر با بیان اینکه "در حوزه گاز 3 مگاپروژه در فازهای 13، 22، 24، 15 و 16 اجرا کردیم که بالغ بر 150 میلیون متر مکعب گاز شیرین با این پروژه‌ها به خط سراسری تزریق می‌شود"، گفت: باقی محصولات نیز مثل اتان در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود و میعانات گازی نیز خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌شود.

وی با بیان اینکه "در حوزه پتروشیمی در عسلویه، پتروشیمی دماوند به عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌ها را در دست ساخت داریم"، اذعان داشت: بخشی از این پروژه به بهره‌برداری رسیده و بخشی نیز در حال ساخت است و قرار است 29 مجتمع پتروشیمی در اطراف آن ساخته شود که تمام یوتیلیتی مورد نیاز این مجتمع‌ها از پتروشیمی دماوند تامین خواهد شد.

وی افزود: یکی از اقدامات قرارگاه در حوزه پایین دستی این است که گازهای حاصل از استخراج نفت را که سوزانده می‌شود جمع‌آوری می کند که در این راستا مجتمع NGL 3200 را در خوزستان احداث می‌کنیم که یکی از واحدها تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون فنی و مهندسی هلدینگ نفت و گاز قرارگاه خاتم با بیان اینکه "در حوزه دریایی نیز ساخت سکوهای نفتی و گازی را داشته‌ایم که تاکنون 10 سکوی بزرگ در پارس جنوبی ساخته‌ایم و 4 سکوی نفتی نیز در برنامه داریم"، گفت: از این 4 سکو، 2 سکو در دریا نصب شده و کار اجرایی آن به اتمام رسیده و 2 سکوی دیگر نیز در مرحله آماده‌سازی و حمل برای نصب است.

وی ادامه داد: در حوزه ساخت کشتی و شناور هم توانایی داریم و نفتکش‌هایی با ظرفیت 700 هزار بشکه ساخته‌ایم که یک کشتی تحویل داده شده و کشتی دوم در چند ماه آینده تحویل داده می‌شود.