شنبه 31 شهریور 1403

احساس دلتنگی برای شما مفید است

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
احساس دلتنگی برای شما مفید است

نوستالژی مجموعه‌ای از احساسات پیچیده است که انسان‌ها را به خود درگیر می‌کند و محدود به فرهنگ و بازه سنی خاصی نیست. به طور طبیعی انسان‌ها بارها در طول هفته احساس دلتنگی می‌کنند. نوستالژی مجموعه‌ای از احساسات پیچیده است که انسان‌ها را به خود درگیر می‌کند و محدود به فرهنگ و بازه سنی خاصی نیست. به طور طبیعی انسان‌ها بارها در طول هفته احساس دلتنگی می‌کنند. در مواردی این احساس با بروز یک...

نوستالژی مجموعه‌ای از احساسات پیچیده است که انسان‌ها را به خود درگیر می‌کند و محدود به فرهنگ و بازه سنی خاصی نیست. به طور طبیعی انسان‌ها بارها در طول هفته احساس دلتنگی می‌کنند.

در مواردی این احساس با بروز یک ادراک حسی در فرد متولد می‌شود و دنیایی از خاطرات گذشته را به ذهن وی می‌تاباند. چنان‌که مارسل پروست در رمان در جستجوی زمان از دست رفته با چشیدن یک مزه به دنیای از خاطره‌ها پرتاب می‌شود:

"ناگهان خاطره سر رسید. آن مزه از آن کلوچه‌ای بود که صبح یکشنبه در کومبره هنگامی که به اتاق عمه لئونی می‌رفتم تا به او صبح بخیر بگویم در چای می‌خیسانید و به من می‌داد. تا آن را نچشیده بودم از دیدنش هیچ یادی در من زنده نشده بود.

هنگامی که از گذشته کهنی هیچ چیز به جا نمی‌ماند، پس از مرگ آدم ها، تنها بو و مزه باقی می‌مانند که کمتر ماده‌اند، و پایداری و وفایشان بیشتر است و بنای عظیم خاطره را حمل می‌کنند."

به گزارش واشنگتن‌پست امروزه روانشناسان دریافته‌اند که دلتنگی با بهبود سلامت روان همراه است. استاد روانشناسی دانشگاه ساوتهمپتون می‌گوید نوستالژی می‌تواند به افراد انگیزه دهد و به آن‌ها این قدرت را دهد که اهداف مهم خود را در زندگی دنبال کنند و زندگی معناداری را تجربه کنند.

هم اکنون دیگران می خوانند -->
احساس دلتنگی برای شما مفید است 2