پنج‌شنبه 19 مهر 1403

احیای امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی قیام امام حسین (ع) است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
احیای امر به معروف و نهی از منکر هدف اصلی قیام امام حسین (ع) است

گناوه - ایرنا - امام جمعه گناوه گفت: احیای فریضه الهی امر به معروف و نهی ازمنکر از اهداف و عوامل اصلی قیام خونبار امام حسین (ع) در روز عاشورا بوده است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام سیدعبدالهادی رکنی حسینی روز یکشنبه در نشست مجازی بررسی موانع اجرای امر به معروف و نهی از منکر توسط دانشگاه پیام نور و مدرسه علمیه الزهرا (س) افزود: امام حسین (ع) قبل حرکت از مدینه به کربلا سفارش و وصیت کرد که خروج من برای ظلم و خوشگذرانی نیست بلکه هدفم احیای دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی است.

وی اظهارداشت: در سیره و منش حضرت علی (ع) اگر نگاهی بیاندازیم نسبت به این دوفریضه جمله بسیار و زیبایی بیان کرد و فرمودند باید آمر و ناهی الگو باشد که این سفارش بسیار کلیدی است و می تواند در جامعه بسیار کارساز واقع شود.

رکنی حسینی گفت: اولین راه اجرا شدن این دو فریضه توسط مدیران و کسانی که رای به آنان دادند این است که باید اول خودشان را خود بسازند و بعد تذکر بدهند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی گناوه بیان کرد: آمر و ناهی کننده باید الگو و اسوه در جامعه باشد تا امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه مقبولیت داشته باشد.

وی اظهارداشت: ایام محرم و صفر بهترین فرصت برای احیای فریضه فراموش شده امر به معروف و نهی ازمنکر است و باید از این فرصت مغتنم جهت نهادینه کردن این فریضه الهی در جامعه تلاش و همت مضاعف کنیم.

امام جمعه گناوه گفت: اگرچه دهه اول محرم، هفته امر به معروف و نهی ازمنکر نامگذاری شده است اما نباید این فریضه در طول سال به همین هفته خلاصه و متمرکز شود.

وی ادامه داد: یکی از موانع سر راه دو فریضه الهی، عدم فرهنگ سازی آن در جامعه است و تا زمانی که با فرهنگ معروف و منکر آشنایی پیدا نکنیم نمی توانیم این دو اصل را در جامعه عملیاتی کنیم.

رکنی حسینی افزود: امر به معروف و نهی از منکر، انسان را از فساد و منکر و گناهان و آسیب های اجتماعی و فردی مبرا می دارد و درصورتی که این دوفریضه را عملیاتی نکنیم هم فرد و هم جامعه به خطر خواهد افتاد.

امام جمعه گناوه با بیان اینکه در جامعه آسیب های زیادی وجود دارد که باید همگان بنا به وظیفه خود به آن بی تفاوت نباشیم گفت: خانواده‌هایی که آسیب های اجتماعی نظیر طلاق دامنگیر آنان شده باید با محوریت دو فریضه الهی بین آنان میانجیگری و وساطتت کنیم و نجات بخش آنان باشیم.

رئیس دانشگاه پیام نور گناوه گفت: جایگاه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک ضرورت اجتماعی و راهکاری کارآمد در جهت حفظ نظم و مقابله با آسیب های مختلف جامعه بسیار والا و مهم است.

مجید قربانی افزود: در این نشست مجازی تلاش خواهیم کرد در ترویج فرهنگ و نهادینه کردن این دو فریضه واجب مغفول مانده دنیای اسلام با رهنمودهای امام جمعه فرمانده قرارگاه فرهنگی گام های اثربخشی برداریم.

*س_برچسب‌ها_س*