سه‌شنبه 17 مهر 1403

احیای تعرفه‌ای که 15 سال بی‌جان مانده بود / کمبود نیروی انسانی؛ معضلی برای کادر پرستاری

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
احیای تعرفه‌ای که 15 سال بی‌جان مانده بود / کمبود نیروی انسانی؛ معضلی برای کادر پرستاری

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو به دو مشکل موجود در کادر پرستاران پرداخت و در این رابطه گزارشی از محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تهیه کرد. محسنی بندپی در رابطه با تعرفه‌ها گفت: دولت سیزدهم به ویژه مجلس یازدهم، اراده جدی پیرو فرمایش مقام معظم رهبری بر اجرایی کردن تعرفه خدمات پرستاری بود. می‌دانید که تعرفه خدمات پرستاری تقریبا 15 سال به زمین مانده بود...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو به دو مشکل موجود در کادر پرستاران پرداخت و در این رابطه گزارشی از محمدعلی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تهیه کرد.

محسنی بندپی در رابطه با تعرفه‌ها گفت: دولت سیزدهم به ویژه مجلس یازدهم، اراده جدی پیرو فرمایش مقام معظم رهبری بر اجرایی کردن تعرفه خدمات پرستاری بود. می‌دانید که تعرفه خدمات پرستاری تقریبا 15 سال به زمین مانده بود و ما در زمانی این را اجرا کردیم که مشکلات جدی از نظر اقتصادی داشتیم؛ بحث درآمد‌های نفتی دولت، درآمد‌های غیرنفتی و مالیاتی دولت بود و همه این‌ها شرایط اقتصادی دولت را سخت‌تر کرده بود، اما اعتقاد و باور مجلس یازدهم به‌ویژه کمیسیون بهداشت و درمان بر این بود که بایستی قدر این عزیزانی که به معنای واقعی ایثارگر هستند و تلاش می‌کنند به نوعی شناخته شود و پاسخ داده شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی به مشکلی دیگر اشاره کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که پرستاران ما از آن رنج می‌برند؛ کمبود نیروی انسانی است. ما در خیلی از بخش‌ها، با قاطعیت نه، ولی اطمینان دارم که با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که غیر از بخش بهداشت و درمان هستند. در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه در بخش پرستاری، همکاران پرستار ما بشدت از کمبود نیرو رنج می‌برند و این کمبود نیرو فشار مضاعفی را بر پرستار‌ها تحمیل می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: بنده پریشب با دکتر رحیمی، معاونت محترم توسعه مدیریت منابع وزارت بهداشت، صحبت می‌کردم و ایشان هم پیرو پیگیری‌های کمیسیون بهداشت و درمان بطور جِد در تلاش هستند که بتوانند بخش اعظمی از کاهش نیرو انسانی را از طریق مجوز استخدامی (تا 20 هزار نفر) تأمین کنند. این 20 هزار نفر به ناوگان پرستاری ما، یعنی پرستارها، تکنسین‌ها، بیهوشی، اتاق عمل، ماما‌ها و بقیه همکاران هستند. یک خون تازه‌ای در رگ خدمات پرستاری ما خواهد بود و عملا جریان پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه آمار بازنشستگان کادر پرستاران ما به 17 هزار نفر می‌رسد که این آمار، خلل نیروی انسانی را بیشتر مشخص می‌کند و فشار بر پرستارانی که الان در حال فعالیت هستند را هم مضاعف کرده است. این دو مورد را مصمم پیگیر هستیم اگرچه سایر مطالبات همکاران پرستار هم در دستور کار کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز هست.