پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

ادامه فعالیت خوشه‌های مشورتی با دولت / آمادگی برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری علوم انسانی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
ادامه فعالیت خوشه‌های مشورتی با دولت / آمادگی برای راه‌اندازی پارک علم و فناوری علوم انسانی

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی از ادامه فعالیت خوشه‌های مشورتی این دانشگاه با دولت خبر داد و گفت: دانشکده های مختلف ما این ظرفیت را دارند که بتوانند به حل مسائل کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر معتمدی در ضیافت افطاری دانشگاه علامه طباطبائی با مسئولان آموزش عالی به ارائه گزارشی از امکانات و تجهیزات دانشگاه علامه طباطبائی پرداخت و اعلام کرد: آمادگی داریم پارک علم و فناوری علوم انسانی را در این دانشگاه راه اندازی کنیم.

وی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی و رشته‌های این دانشگاه ظرفیت بالایی برای تحقق شعار سال دارند. ما رشته‌ها و دانشکده‌هایی مانند بیمه اکو و زبان‌های خارجی داریم که اشتغال آنها صد درصد است و هیچ دانش آموخته‌ای از آنها بیکار نمی ماند و بدون هیچ مشکلی جذب بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جایگاه علوم انسانی در توسعه و تولید، بیان کرد: بر خلاف تصور قبلی، در سال‌های اخیر زمینه اشتغال زایی رشته‌های علوم انسانی در مواردی از رشته های فنی و علوم پایه بیشتر بوده است. علوم انسانی، تولید در علوم انسانی و نقشی که می‌تواند در جامعه داشته باشد فقط در حوزه‌های فناوری و سخت نیست، بلکه علوم انسانی می تواند در کاهش هزینه‌ها نقش آفرین باشد.

وی با اشاره به برنامه دانشگاه در تحول علوم انسانی، گفت: وقتی می‌گوییم تحول در علوم انسانی یعنی بخشی از علوم انسانی ما کاربردی و بومی نیست. یک روش برای کاربردی کردن این است که دانش آموختگان علوم انسانی، ایده های خود را در مراکز کارآفرینی تبدیل به ثروت کنند.

دکتر معتمدی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی ظرفیت های بسیاری برای تحقق شعار سال دارد، افزود: این دانشگاه یکی از دانشگاه های برتر در زمینه های بین المللی سازی است. همچنین داشتن کرسی های زبان فارسی در کشورهای مختلف از افتخارات دانشگاه علامه طباطبائی است. کرسی های نظریه پردازی، ترویجی، انتقادی و نوآوری، داشتن مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و داشتن کرسی یونسکو برخی از ظرفیت های کم نظیر این دانشگاه است که می تواند به دولت و وزارت علوم کمک کند.

وی ادامه داد: ما در دولت قبل خوشه‌های مشورتی داشتیم و این آمادگی را داریم که این خوشه ها را در این دولت نیز ادامه دهیم. دانشکده های مختلف ما این ظرفیت را دارند که بتوانند به حل مسائل کشور کمک کنند. امیدواریم وزارت کشور شرایطی را که برای دانشگاه‌ها فراهم می‌کند، به گونه‌ای باشد که بتوان به خوبی از این ظرفیت ها استفاده کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به تدابیر و اقدامات انجام شده در این دانشگاه برای تدوین سند راهبردی، اظهار کرد: از ابتدای حضور به عنوان رئیس دانشگاه، با همکاری استادان دانشگاه برنامه راهبردی را در افق 1405 طراحی کردیم و تلاش کردیم چشم انداز و شعاری برای دانشگاه در نظر بگیریم. چشم انداز دانشگاه "دستیابی به مرجعیت در علوم انسانی" است که امیدواریم با همکاری و همدلی به این مرجعیت برسیم.

وی تاکید کرد: دانشگاه علامه طباطبائی در افق 1405 دانشگاهی است که برای خود ماموریت‌هایی تعریف کرده است و ما به دنبال آن هستیم، تحول در علوم انسانی را که از مطالبات مقام معظم رهبری، دغدغه جدی دانشگاهیان و نیاز امروز جامعه است، محقق کنیم تا بتوانیم به تصمیم سازی در حاکمیت و حل مشکلات اجتماعی کمک کنیم. تربیت نیروهای متخصص و متعهد، ماموریتی است که این دانشگاه برای خود در نظر گرفته تا بتواند فعالیت‌های خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی با یک نگاه بین‌المللی به پیش ببرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، دکتر معتمدی در پایان گفت: ما در دانشگاه با شعار مرجعیت در علوم انسانی به دنبال تحول در علوم انسانی هستیم. بخشی از تحول در علوم انسانی این است که علوم انسانی ما قرآن بنیاد، اسلامی، متناسب با مبانی معرفتی و انسان‌شناختی اسلامی شود. بخش دیگر تحول در علوم انسانی، کاربردی کردن و بومی کردن علوم انسانی است. ما در جهت تحقق شعار سال، رشته‌های علوم انسانی را با مراکز رشد و کارآفرینی گره می‌زنیم تا دانشجویان ما بتوانند ایده‌های فناورانه خود را در پایان تحصیل به گونه‌ای مطرح کنند که بتوانند کسب و کاری داشته باشند.

انتهای پیام