پنج‌شنبه 31 خرداد 1403

ادعای جنجال برانگیز زاکانی از نظر رهبری درباره برجام / لاریجانی، روحانی و ظریف یک حلقه سه نفره بودند / معاون وزیر خارجه کله من را گرفت و دهانم را بوسید

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
ادعای جنجال برانگیز زاکانی از نظر رهبری درباره برجام / لاریجانی، روحانی و ظریف یک حلقه سه نفره بودند / معاون وزیر خارجه کله من را گرفت و دهانم را بوسید

زاکانی گفت: سند برجام، سند معیوب و ناقصی است و هیچ اراده نظام نیست. یکی از اشکلاتی که در مجلس وجود داشت، این بود که می گفتند برجام اراده نظام است، من از شخص رهبری پرسیدم، آقای حجازی هم بودند، عرض کردم: «آقا جان این سندی که الآن هست، ما احساس خطر می‌کنیم، اگر اراده نظام است، ما تابع هستیم.» ایشان فرمودند: «به اراده من چرا، شما برو به وظیفه ات عمل کن.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا زاکانی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در پاسخ به سوال ابراهیم متقی، کارشناس این میزگرد درباره برجام با لحنی تهدیدآمیز که نمی خواستم حرفی بزنم و من را مجبور کردید...، گفت: یک حلقه سه نفره از آقایان لاریجانی، ظریف و روحانی شکل گرفته بود، اینقدر این حلقه تنگ بود که آقای ولایتی اعتراض کرد. سند برجام را حتی به آقای ولایتی هم که جزوشان بود نشان نداند می‌خواستید به من نماینده نشان بدهند؟ در نهایت محرمانگی این کار را پیش بردند و به هیچ وجه به کسی اجازه ورود ندادند. حلقه سه نفره لاریجانی،

وی گفت: قرار بود این موضوع در یک تیم 5 نفره دنبال شود، حتی زمانی که من رئیس کمیسیون بودم با آقای شمخانی صحبت کردم، گفتند از محتوا خبر ندارند، مگر می شود پنج نفری، که شورای عالی امنیت تصویب کرده دنبال سند باشند، آقای شمخانی و ولایتی خبر نداشته باشند؟ سند آن در کمیسیون است، ما خیلی از حرف‌ها را بیان نکردیم که متهم به بی‌انصافی نشویم.

وی افزود: سند برجام، سند معیوب و ناقصی است و هیچ اراده نظام نیست. یکی از اشکلاتی که در مجلس وجود داشت، این بود که می گفتند برجام اراده نظام است، من از شخص رهبری پرسیدم، آقای حجازی هم بودند، عرض کردم: «آقا جان این سندی که الآن هست، ما احساس خطر می‌کنیم، اگر اراده نظام است، ما تابع هستیم.» ایشان فرمودند: «به اراده من چه، شما برو به وظیفه ات عمل کن.» که همان روز، من آمدم پیش آقای سرافراز و سپس به نزد آقای حدادعادل رفتم و گفتم من فردا یک طرح دو فوریتی می آورم، شب در خانه یک طرح دو فوریتی نوشتم و صبح 5 نسخه آن را به مجلس آوردم و به آقای جلالی که الان سفیر ایران در روسیه، دادم. اینگونه نیست که کسی منافع ملی را به بازیچه بگیرد، قرار شد یک کارگروه ویژه شکل بگیرد به عنوان کمیسیون ویژه برجام، همان موقع هم خواستند این کمیسیون را به دست بگیرند.

وی افزود: 60 روز تمام کار کارشناسی انجام دادیم، همه موافقان و مخالفان را دعوت کردیم، فارغ از نظراتی خودمان، آقایان جلیلی، عراقچی، ظریف، شمخانی آمدند و خود دوستانی که در هسته مرکزی بودند، به جز این سه نفر خبر نداشتند. این حقایق تلخ طی شده گذشته است. گزارش ما در نهایت انصاف است. اما حیثیت افراد مهم است. حقایق تلخی در پشت پرده است و این حق را برای خود قائل هستند که جای مردم و نظام تصمیم بگیرند.

زاکانی گفت: دوستان ما در کمیسیون هفت نفر بودند که نمی خواستند، کمیسیون به نتیجه برسد. ما آمانو را به کمیسیون دعوت کردیم و در آنچا دو نوبت حرف های دیگری زد که مترجم او تذکر داد که حرف نادرست می زنید. وقتی آمانو را سوار ماشین کردیم، معاون وزیر خارجه سر من را گرفت و دهان من را بوسید و گفت کسی اینگونه منطقی صحبت نکرده بود و او تسلیم منطق ما شد.

27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1920084