چهارشنبه 18 مهر 1403

ارائه روش‌های جدید آموزش سواد در سازمان نهضت سواد آموزی

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
ارائه روش‌های جدید آموزش سواد در سازمان نهضت سواد آموزی

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا عبدی رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گردهمایی مشترک دو روزه معاونین سوادآموزی و رؤسای ادارات سوادآموزی، سنجش و ارزشیابی تحصیلی سراسر کشور، اظهار کرد: باید گفتمان نهضت سوادآموزی جدی گرفته شود و فرمان حضرت امام خمینی (ره) و قواعد حکمرانی که ایشان جاری کردهاند و نهضت سوادآموزی هم که از آرمانهای ایشان بوده، تا ریشه کنی بیسوادی و سرانجام بخشی بیسوادی مهم شمرده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در جهت استمرار و ادامه مسیر مأموریتهای نهضت، باید اولا سواد آرمان ما باشد و دوم، بیسوادی ریشهکن شود و سوم به سمت سوادهای دیگر حرکت کنیم.

وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به اهداف سواد آموزی باید در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور نقش آفرینی کنیم و دنبال آن باشیم که دغدغههای مقام معظم رهبری مبنی بر ریشهکنی بیسوادی که در برنامههای قبلی مغفول مانده است در سیاستهای کلی تحولی آموزش و پرورش آورده شود و در برنامه هفتم عملیاتی و اجرایی شود.

عبدی ادامه داد: در مطالبات باید نظام آموزشی بزرگسالان را جزء مطالبات استانی و ملی قرار دهیم و در انجام فعالیتهای سوادآموزی و در روند نهضتی شدن و جهادی شدن فعالیتها به دنبال اسم نهضت نباشیم و برکت این کار عظیم را از بین نبریم.

وی اضافه کرد: وضعیت سواد، مخصوصاً در راستای سواد رسانهای و بیسوادی رسانهای، باید در برنامهها قرار گیرد و یکپارچه عمل کردن و همسو بودن در عرصه نهضت سوادآموزی ضروری است.

عبدی در مورد همکاری سازمان نهضت سوادآموزی با دستگاههای مختلف گفت: سازمان نهضت سوادآموزی تفاهم‌نامههایی با دستگاههای مختلف از جمله سازمان زندانها، امور عشایری و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برای والدین کمسواد و بیسواد منعقد کرده است و امیدواریم با اقدامات انجام شده بتوانیم گامهای مؤثری را در راستای مأموریتهایمان انجام دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که «تعریف سازمان نهضت سوادآموزی از سواد با توجه به تغییرات این تعریف چیست»، گفت: در دوره سواد و دوره انتقال به دنبال همان تعریف خواندن و نوشتن هستیم، زیرا تا خواندن و نوشتن را یاد نگیریم ورود به سایر بحثها، محلی از اعراب ندارد؛ اما برای کسانی که سواد ابتدایی پیدا کردهاند و دوره سواد و دوره انتقال را گذراندهاند، یک سواد تابعی به نام دوره تحکیم تعریف کردهایم که سوادهای جدید را در قالب تثبیت آموختهها به کم‌سوادان آموزش میدهیم.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در رابطه با استفاده از روشهای نوین برای سوادآموزی اظهار کرد: هماکنون جریان سوادآموزی به صورت دورههای مجازی در کشور در حال انجام است و دروس ضبط شده در سامانه شاد بارگذاری شده که افراد میتوانند با مشاهده و مطالعه آنها در آزمون شرکت کنند؛ اما مدلهای جدید یادگیری بر پایه فضای مجازی توسط سازمان سوادآموزی در حال تولید است که به ترتیب رونمایی خواهند شد.

وی گفت: تمام دنیا از روشهای جدید یادگیری در نهضت سوادآموزی خود استفاده میکنند و در همین راستا طراحیهایی در سیر برنامههای سازمان سوادآموزی از قبیل بازیوارههای آموزشی، آموزشها بر مبنای دیجیتال و آموزشهای غیرمستقیم خواهیم داشت و مدلهای جدید یادگیری سوادآموزی از جمله برنامههای تحولی پیش روی نهضت است.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

سواد رسانه

نهضت سوادآموزی علیرضا عبدی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
ارائه روش‌های جدید آموزش سواد در سازمان نهضت سواد آموزی 2