سه‌شنبه 10 مهر 1403

اراده برگزاری شورای عالی کار وجود ندارد

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
اراده برگزاری شورای عالی کار وجود ندارد

نماینده جامعه کارگری گفت: تشکل‌ها چندین بار درخواست تشکیل جلسه شورای عالی کار با موضوع تعیین دستمزد را به اطلاع اعضای دولتی شورا رسانده‌اند اما اراده‌ای برای برگزاری آن وجود ندارد.

به گزارش مشرق، بیش از یک ماه از حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در وزارتخانه می‌گذرد اما در این مدت صحبتی از تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال 1404 نشده است. جلسات شورای عالی کار حداقل بوده و مشخص نیست وزیر دولت چهاردهم به عنوان نماینده دولت و بزرگترین کارفرما چه زمانی قرار است به مسئله مهم تعیین دستمزد جامعه کارگری ورود کند؟

مبنای تعیین حداقل دستمزد، عدد سبد معیشت است که یکی از پر چالش‌ترین بخش‌ها برای آنالیز قیمت و بزرگی و کوچکی سفره اقشار کم درآمد جامعه محسوب می‌شود.

علی باقری، عضو هیأت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار و نماینده جامعه کارگری در شورای عالی کار گفت: مذاکره برای تعیین حداقل دستمزد جامعه کارگری باید از اردیبهشت ماه آغاز و در نهایت مهر ماه به پایان برسد؛ تا به این ترتیب دولت در بودجه سال آینده خود لحاظ کند.

وی افزود: توجه‌ای به این موضوع نمی‌شود ضمن اینکه امسال شرایطی خاصی در دولت به وجود آمد.

وی درباره برگزاری شورای عالی کار در دولت چهاردهم هم عنوان کرد: از ابتدای سال شورای عالی کار فقط یک جلسه برای اهدا تقدیرنامه به وزیر کار دولت سیزدهم داشت و در دولت جدید جلسه‌ای حتی برای آشنایی وزیر جدید با نمایندگان جامعه کارگری تشکیل نشد. برگزاری جلسه برای تعیین دستمزد کارگران هم جای خود دارد.

این عضو شورای عالی کار اظهار کرد: رسانه‌ها با نزدیک شدن به نیمه دوم سال موضوع را پیگیری می‌کنند و تشکل‌ها هم چندین بار درخواست خود را برای تشکیل جلسه شورای عالی کار با موضوع دستمزد کارگری به اطلاع اعضای دولت شورا رسانده‌اند؛ اما اراده‌ای برای برگزاری از سوی نمایندگان دولت وجود ندارد.

وی تصریح کرد: انتظار این بود که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با توجه پیشینه‌ای که در این بخش دارند آگاهانه‌تر عمل کرده و صحبت از تعیین آزمایشی حداقل دستمزد کارگران برای قانونی که 34 سال از تصویب آن گذشته انتظار نبود.

باقری ادامه داد: ضمن اینکه ملاک نمایندگان جامعه کارگری تورم نیست. وقتی خود قانون گذار می‌گوید با توجه به تورم یعنی هزینه‌های زندگی اولویت است. یعنی هزینه‌های در نظر گرفته شود و با توجه به تورمی که دولت به کارگران تحمیل می‌کند؛ به این ترتیب در بودجه سالانه طوری بودجه بسته می‌شود که باید این نیازمندی پوشش داده شود. اما هنگامی که دولت کسری بودجه دارد و هزینه‌های جاری خود را کاهش نمی‌دهد یا مبادرت به چاپ پول می‌کند بستر افزایش نرخ تورم فراهم شده و به شکل دیگر هزینه آن از جیب کارگر می‌رود.

این عضو شورای عالی کار اظهار کرد: نخست هزینه‌های زندگی باید استخراج شود و سپس با توجه به تورم احتمالی دستمزد تعیین شود. بنابراین صحبت از عملکرد آزمایشی از سوی وزیر کار جای تعجب دارد.

باقری در پایان گفت: به نظر نمی‌رسد موضوع سبد معیشت و تعیین دستمزد کارگران دغدغه باشد و قرار است همان سیاست‌های قبلی دنبال شود در حالی که باید پرسید؛ چرا نباید این امر با کار کارشناسی و علمی جلو برود، چرا باید در روزهای پایانی و ساعات آخر سال، چانه زنی شود؛ این عدم پای بندی به مبانی علمی متأسفانه در همه دولت‌ها دیده می‌شود.

گفتنی است؛ بر اساس سخنان کارشناسان حوزه کار، دستمزد کارگران، 60 درصد از حداقل سبد معیشت کمتر است.

منبع: مهر